دلنوشته ها؛ مکانی برای فریاد زدن آزادی

ژانویه 26, 2012

تخریب نقش برجسته زن ایران باستان و رونق نظرگاه خضر نبی!

Filed under: فرهنگی,علمی — دلنوشته ها @ 5:54 ب.ظ.
Tags: , , , ,

لطفا این مطلب را جهت جلوگیری از تخریب این اثر منتشر کنید.

برم دلک در ده کیلومتری شرق شیراز با سه نقش برجسته از زمان ساسانیان، بخشی از آثار به جا مانده از قصر ابونصر در همان نزدیکیست. این نقش برجسته یکی از معدود نقش برجسته هایی است که تصویر یک زن در آن دیده می شود و متاسفانه در حال نابودی است. برای رفتن به آنجا هیچ تابلویی شما را راهنمایی نمی کند. نقش ها بر روی دیواره سنگی کوهی در نزدیکی جاده کنده شده اند اما کارخانه ای متروکه  بعد از انقلاب بین جاده و نقش ها ایجاد شده و آنها را کاملا مخفی کرده است.

اولین بار کاملا اتفاقی آنها را دیدم. تابلویی نقشها را چنین معرفی می  کرد:

«نقوش برجسته برم دلك ، سه نقش برجسته حجاري شده در بدنه اين كوه متعلق به دوره ساسانيان است كه نقش اول يكي از شهرياران ساساني ، نقش دوم بهرام دوم و نقش سوم شاپور اول است.اين اثر در تاريخ 15/10/1310 به شماره 71 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.»

اما چند روز قبل که برای بار دوم به آنجا رفتم دیگر اثری از این تابلو نبود! تنها خاکروبه و نخاله های ساختمانی محوطه اطراف را پوشانده بودند.

از آنجایی که هیچ حفاظ یا حصاری دور این نقشها نیست کسانی هم که قبلا از این محل بازدید کردن این آثار رو بی نصیب نذاشتن، افرادی مثل جواد، جمال، جلال و …

در نقش برجسته سمت چپ شخصیت مردانه فاخری با دست راست در حال دادن چیزی به یک زن است، که نوارهای شاهانه آویخته از دیهیم او گواهی می دهند که او هم یک شاهزاده است. احتمالا نرسه کوچک ترین پسر شاپور اول به برادرزاده اش اردشیرآناهید یک گل نیلوفر(انار) به نشانه تبریک و موافقت ازدواج و فرمانروایی می دهد. در ادامه تصاویر دیگری از این مجموعه را می توانید ببینید.

اما در دو کیلومتری این منطقه، محلی قرار دارد که تابلوهای سبزرنگ متعددی از چند کیلومتری شما را به رفتن به آن دعوت می کند؛ نظرگاه خضر نبی! دقت کنید: نظرگاه نه قدمگاه! قدمگاه یعنی شخص مورد نظر زمانی قدم به آنجا گذاشته اما معنی نظرگاه چیست؟! آن شخص به آن محل نگاه کرده؟! آنجا مورد توجه اوست؟ چه مدرک و سندی در این زمینه وجود دارد؟

با کنجکاوی زیاد به طرف این محل مقدس! می روم. تپه سنگی کوچکی وسط یک محله از دل زمین بیرون آمده و همه جای آن آثار شمع دیده می شود! چسبیده به آن ساختمانی ساخته شده و داخل آن یک اتاق که در انتهای آن سنگ کاری سبزرنگی است که وسطش خالیست و بخشی از تپه سنگی از داخل آن پیداست. مردم یکی یکی وارد می شوند و بر آن سنگ نمایان از داخل اتاق دست می کشند و دعا میکنند! یک نوشته سبز رنگ از اداره اوقاف در کنار صندوق نذورات این محل توجهم را جلب میکند. این هم دلیل وجود این محل و توجیه اقتصادی ساخت و نگهداری از بنای آن!زنانی که روزی از بزرگان این کشور بودند و نقش آنان پس از هزاران سال بر پیکره کوهها استوار ایستاده است همکنون در پی امام زاده و قدمگاه و نظرگاهند.

صفحه ای هم سال قبل در فیسبوک برای حمایت از این نقش برجسته ها ایجاد شده است. لطفا از آن دیدن کنید.

برای بزرگتر شدن هر عکس روی آن کلیک کنید.

محل و موقعیت مکانهای معرفی شده در این مطلب را می توانید در تصویر گوگل ارث زیر ببینید:

موقعیت نسبت به شیراز

نقش برجسته ها و نظرگاه خضر در فاصله دو کیلومتری از هم

 لطفا این مطلب را جهت جلوگیری از تخریب بیشتر این اثر منتشر کنید.

2 دیدگاه »

  1. خیلی کار خوبی کردید و این مطلب رو منتشر کردید.
    خیلی ناراحتم برای همچین میراث با ارزشی که داریم :(((‌

    دیدگاه توسط جوانه — ژانویه 26, 2012 @ 7:47 ب.ظ. | پاسخ

  2. تف به گور خضر و نظرگاهش

    دیدگاه توسط بهزاد — مِی 19, 2012 @ 10:47 ب.ظ. | پاسخ


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

بیان دیدگاه

وب‌نوشت روی WordPress.com.