دلنوشته ها؛ مکانی برای فریاد زدن آزادی

ژوئیه 21, 2012

روزه داری در اسلام؛ سنتی ناشی از قحطی های سالانه در جزیرةالعرب!

Filed under: مذهبی — دلنوشته ها @ 6:41 ق.ظ.
Tags:

همیشه برام سوال بود که چرا از بین دوازده ماه قمری، ماه رمضان به عنوان ماه روزه داری انتخاب شده؟ آیا دلیل خاصی داشته؟ تقویم هجری  قمری که ماههای اون در سالهای مختلف جابجا میشن و مثلا یکسال محرم در تابستون هست و چند سال دیگه در زمستون به چه دردی میخوره؟ و چراهای دیگر! بنابراین شروع به تحقیق درباره این نوع تقویم کردم و به نتایج جالبی رسیدم. برای وارد شدن به این بحث باید ابتدا اطلاعاتی درباره تقویم شمسی و قمری و تاریخچه اونها داشته باشیم که ممکنه کمی طولانی به نظر برسه اما نتایجش واقعا قابل توجهه.

بیشترین استفاده تقویم ها در تمدنهای قدیمی مثل ایران و مصر برای کشاورزی بوده که مثلا بدونن چه موقع شروع کاشت محصولاتشون هست یا کی بارندگی ها یا طغیان رودها و … شروع میشه. در کنار اون اعیاد و مراسم مذهبی هم روزهای ثابتی در طول سال بودن. این تقویم ها بر اساس گردش یکبار زمین به دور خورشید و به اصطلاح تقویم شمسی بودند و بنابراین در سالهای مختلف ماهها در طول سال جابجا نمی شدند. دقت کار منجمان هم اونقدر در این زمینه ها زیاد بود که پیش بینی تغییرات اندک در تقویم رو هم می کردن و جلوی خطاهای احتمالی گرفته می شد. اما سال قمری ارتباطی با گردش زمین به دور خورشید نداره و تنها تعداد ماههاش با سال شمسی در عدد 12 برابر هست. از اونجا که مدت گردش ماه به دور زمین ملاک محاسبه طول یک ماه قمری هست و این مدت در ماههای مختلف 29 یا 30 روز میشه بنابراین در مجموع هر سال قمری 10 یا 11 روز از سال شمسی کمتره ( تفاوت بین 10 یا 11 روز هم در اینه که اون سال شمسی کبیسه باشه یا نه). این امر باعث میشه که مثلا بعد از 10 سال، تقویم قمری حدود 100 روز که تقریبا برابر با یک فصل سه ماهه میشه از تقویم شمسی عقب بیفته و اون ماههای تقویم قمری که مثلا 10 سال قبل در فصل بهار بودن به فصل زمستون منتقل بشن! اتفاقی که الان هم رخ میده!

بعضی از محققین بر این عقیده اند که از اونجا که هر شب با مشاهده ماه در آسمان میشه حدس زد که چندمین روز از ماه هست این تقویم رایج شده تا حساب روزهای ماه راحتتر باشه چون شما هر روز با دیدن شکل خورشید نمی تونید بگید چندمین روز از اون ماهه اما شکل ماه در هر روز متفاوت از روزهای دیگه هست و با تقریب خوبی میشه حساب روزهای اون ماه رو بدون نوشتن داشت.

خوب تا اینجا یک مزیت مهم استفاده از ماه در تقوم به جای خورشید دیده میشه اما هنوز عیب بزرگش که ثابت نبودن ماهها در سالهای مختلف هست پابرجاست. یعنی منجمهایی که در زمینه تقویم قمری فعالیت میکردن به عقلشون نمیرسید که این تقویم متغیر به درد کشاورزی یا سایر کارهایی که به فصول سال ارتباط دارند نمی خوره؟

نکته ای که در اینجا وجود داره و کمتر بهش پرداخته شده اینه که عربها هم اینو میدونستن و برای جلوگیری از این اتفاق راهکاری داشتن: هر از دو یا سه سال یک ماه اضافی در سال بعد در نظر میگرفتند که اسمش الان دیگه در تقویم قمری نیست: ماه نسی یا ماه فراموش شده. این کار یعنی هر از چند سال 13 ماهه شدن یکی از سالها باعث میشد که تقویم قمری در سال جابجا نشه. البته این کار پیچیدگیهای خاص خودش رو هم داشت که نشان از دقت اون منجم ها داره:

«یک سال قمری ۳۵۴ روز و ۸ ساعت و ۴۸ دقیقه و ۶۶ ثانیه خواهد بود و از سال شمسی که حدود ۳۶۵ روز و ۶ ساعت است، ۱۰ روز و ۲۱ ساعت و ۱۱ دقیقه و ۱۸ ثانیه کوتاه‌تر است و این تفاوت موجب گردش ماه‌های قمری نسبت به سال شمسی می‌شود. این تقویم قمری از دوره‌ های ۱۹ ساله تشکیل شده است. علت انتخاب عدد ۱۹ آن است که هر دوره نوزده ساله که ۱۲ سال آن سال‌های معمولی و ۷ سال آن کبیسه باشد دقیقا برابر با زمان ۱۹ سال شمسی خواهد بود (دوره نوزده ساله فقط کمی بیش از یک ساعت از مجموع زمان ۱۹ سال شمسی بیشتر خواهد بود که به حساب نمی‌آید). در نتیجه در این دوره، ماهها قمری و همه سال‌ها شمسی خواهند بود.
با دانستن زمان حلول هر دوره ۱۹ ساله و اضافه کردن زمان ۲ روز و ۱۶ ساعت و ۱۰۸۰/۵۹۵ میتوان به راحتی و با دقت زمان حلول دوره بعدی ۱۹ ساله را محاسبه نمود.
سالهای کبیسه (۱۳ماهه) در هر دوره عبارتند از، سال سوم، ششم، هشتم، یازدهم، چهاردهم، هفدهم و نوزدهم.» (منبع: تقویم عبری انجمن کلیمیان ایران)

این روش محاسبه در واقع ابداع یهودیانی بود که آنها هم بر اساس تقویم قمری کار می کردند و حدود 1600 سال پیش یعنی دویست سال قبل از اسلام پایه گذاری شد و در جزیرةالعرب هم از آن استفاده می شد. (رجوع به آثار الباقیه و حاشیه ٔ التفهیم بیرونی از جلال همائی ص 225 شود.) اما چه بلایی بر سر این تقویم در صدر اسلام آمد؟! در سال دهم هجری آیه ای نازل شد که این روش محاسبه تقویم را کار کفار دانسته و دستور داد که همه سالها بایستی فقط 12 ماه داشته باشند. آیات 36 و 37 سوره توبه:

إِنَّ عِدَّةَ الشهُورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشرَ شهْراً في كتَبِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السمَوَتِ وَ الأَرْض مِنهَا أَرْبَعَةٌ حُرُمٌذَلِك الدِّينُ الْقَيِّمُفَلا تَظلِمُوا فِيهِنَّ أَنفُسكمْوَ قَتِلُوا الْمُشرِكينَ كافَّةً كمَا يُقَتِلُونَكُمْ كافَّةًوَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ‏(36) إِنَّمَا النَّسي‏ءُ زِيَادَةٌ في الْكفْرِيُضلُّ بِهِ الَّذِينَ كَفَرُوا يحِلُّونَهُ عَاماً وَ يحَرِّمُونَهُ عَاماً لِّيُوَاطِئُوا عِدَّةَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ فَيُحِلُّوا مَا حَرَّمَ اللَّهُزُيِّنَ لَهُمْ سوءُ أَعْمَلِهِمْوَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكفِرِينَ‏(37)

ترجمه آيات: بدرستي كه عدد ماهها نزد خدا دوازده ماه است ، در همان روزي كه آسمانها و زمين را آفريد در كتاب او چنين بوده ، از اين دوازده ماه چهار ماه حرام است ، و اين است آن دين قويم ، پس در آن چهار ماه به يكديگر ظلم مكنيد ، و با همه مشركين كارزار كنيد همانطور كه ايشان با همه شما سر جنگ دارند و بدانيد كه خدا با پرهيزكاران است ( 36) .

نسي‏ء گناهي است علاوه بر كفر ، و كساني كه كافر شدند بوسيله آن گمراه مي‏شوند ، يكسال آن ماهها را حراممي‏كنند و يكسال را حلال ، تا با عده ماههائي كه خدا حرام كرده مطابق شود ، پس ( اين عمل باعث مي‏شود كه ) حلال كنند چيزي را كه خدا حرام كرده ، ( آري ) اعمال بدشان در نظرشان جلوه كرده و خداوند مردمان كافر را هدايت نمي‏كند ( 37) .

خدایی که محاسبه سالهای کبیسه برایش مشکل بود و نمی دانست با حذف آن تقویم قمری را به چه روزی می اندازد! البته توجیه مفسرین حاضر این است که اعراب با استفاده از ماه نسی ماهها حرام را جابجا میکردند! 4 ماه به عنوان ماه حرام مشخص شده که اعرب در آن ماهها نمی جنگیدند: ذي القعده ، ذي الحجه ، محرم و رجب. اگر کسی ماه نسی ر ا در سالهای کبیسه وارد نمی کرد این ماهها نسبت به تقویم کبیسه متفاوت می شدند. اعراب بادیه نشین بعد از اسلام آن تقویم دقیق یهودیان را رعایت نکرده و به آنها تهمت جابجا کردن ماههای حرام را می زدند! در حالی که تقویم قمری یهودی حساب دقیق سالها را حفظ می کرد و این مسلمانان بودند که با عدم رعایت کبیسه ها ماهها را جابجا می کردند!

اما شاید قوی ترین دلیلی که می توان برای این کار مسلمانان یافت خارج شدن آنان از سلطه تقویم یهودی بود، همانند جریان تغییر قبله. از آنجا که محاسبه دقیق این سالهای سیزده ماهه برای مردم عادی مشکل بود، اعلام سال کبیسه در ابتدا توسط مجمع عالی روحانیون یهود و به صورت مشورتی انجام می‌گرفت. همان گونه که شروع ماه‌هایی که اعیاد مهم در آنها قرار داشت، با رویت حلول ماه توسط همین مجمع و ارسال پیک به مناطق یهودی نشین اعلام می‌شد. علما و دانشمندان یهود برای تنظیم و تثبیت تقویم عبری تلاش بسیار نمودند و در حدود سال ۴۱۱۰ عبری (۱۶۵۰ سال پیش) شکل نهایی و امروزی تقویم عبری توسط دانشمندی به نام «هیلل دوم» تدوین شد. انجام مناسک دینی مسلمانان بر اساس تقویم یهودیان امری بود که برای آنان قابل قبول نبود!

اما این بحث ها چه ارتباطی با روزه داره؟ در حال حاضر اولین ماه قمری محرم هست اما این مبنا در دوره خلافت عمر و به توصیه علی انتخاب شد. (اقبال آشتیانی، عباس. تاریخ ایران پس از اسلام. تهران: انتشارات نگاه، ۱۳۸۸. صفحه ۳۲۴.)  تا قبل از اون ماه اول قمری ربیع الاول بود و از اونجا که با رعایت ماه نسی تقویم قمری ثابت بود، این ماه معادل با فروردین ماه و آغاز سال شمسی می شد (ربیع الاول هم به معنی بهار اول هست و دلیل نامگذاری این ماه همین همزمانی با شروع فصل بهار بوده). اگر ماههای قمری را بر این اساس در کنار ماههای شمسی قرار بدیم به نتیجه جالبی میرسیم:

با نگاهی به این  جدول به این نتایج میرسیم:(معانی ماهها از سایت تبیان گرفته شده)

در ماههای ربیع الاول و ربیع الثانی که معادل با فروردین و اردیبهشت هستن هوا بهاری بوده و به دلیل بارندگیهای زمستانی محصولات کشاورزی و احشام در وضعیت خوبی بودند و غذا به وفور یافت می شده. این ماهها پس از پائیز و باران زمستان آغاز می شده و جلگه ها سر سبز می گشته و قبیله ها گله های خود را در دشتها پراکنده می نمودند و شترها دهمین ماه بارداری خود را می گذراندند

ماههای جمادی الاول و جمادی الثانی معادل با خرداد و تیر هوا شروع به گرم شدن کرده و آذوقه ها رو به کاستی میگذاره. نام این دو ماه  با کلمهً جمادی شروع می شوند و معنی سخت شدن زمین و محصولات کشاورزی را می دهند.

ماه رجب معادل تیرماه  را می توان از ریشهً سامی آرامی ریزبا(علی الاصول رِجبا، خورشید، تابستان) یا از سامی غربی رشپ(ایزد آتش) گرفت. یعنی در مجموع معلوم می شود ماه رجب در اصل به معنی ماه فصل گرما و تابستان بوده است.

نام ماه رمضان (معادل مهرماه) نیز علی الاصول به تلخیص از نام رمثانه عبری یعنی ماه شدت گرما حادث شده و با کلمه معادل و شناخته شدهً عربی رمضان (سوزان) جایگزین گردیده است.

بر همین اساس نام ماه شوال(معادل آبان) علی القاعده از تحریف و تلخیص نام ماه هشتم سامی مندایی شُمبلت (ماه کاسته شدن گرما) یعنی آغاز و مقدمهً زمستان پدید آمده است.

ماه ذیحجه هم که مناسک حج در اون انجام می گرفت برای راحتی بیشتر در ماه خنک سال قرار گرفته بود.

بنابراین رمضان آخرین ماه قبل از کاهش گرما و شروع دوباره فصل بارندگی ها بوده و اوج کمبود غذا و احشام و گیاهان. اعراب بادیه نشین سخت ترین روزها را در این ماه می گذراندند و عملا چیزی برای خوردن تا شروع ماه شوال نداشتند و با روزه داری و امساک از خوردن آن را سپری می کردند! اسلام هم با گنجاندن این روزه داری در بین مناسک مذهبی خود به آن رنگ و بوی دینی و مذهبی داد و آن را امری مقدس شمرد! با حذف ماه نسی و سالهای کبیسه این ترتیب ماهها به هم خورد. مسلمانان هم با حمله به کشورهای اطراف دیگر بادیه نشینان فقیری نبودند که آخر تابستان از گرسنگی تلف بشن اما این رسم امساک و روزه داری در ماه رمضان هر سال، در بین اعراب مساله جا افتاده ای بود و برای همیشه به عنوان جزئی جدایی ناپذیر از اسلام باقی ماند!

و این است فلسفه روزه داری در ماه رمضان! گرسنگی کشیدن به یاد اعراب گرسنه هزاران سال قبل در صحرای عربستان!

لبته اینکه چرا خدا 12 ماه را انتخاب کرد و وجود ماه 13 را رد کرد خود بحث مفصلی است که در آینده به آن می پردازم)

102 دیدگاه »

  1. توی همه مذاهب وحتی توی بعضی عرفانهای شرقی وغربی وهندی هم روزه داریم.اشتباه میکنی دوست عزیز.

    دیدگاه توسط مازیار — ژوئیه 21, 2012 @ 8:31 ق.ظ. | پاسخ

    • داریم ولی نه این شکلی! بحث من درباره علت بوجود اومدن این شکل از روزه داری خاص بود.

      دیدگاه توسط دلنوشته ها — ژوئیه 21, 2012 @ 9:32 ق.ظ. | پاسخ

    • دوست گرامی! اگر به همین مذاهبی که هزاران سال پیش از اسلام وجود داشته اند نگاه کنی به این نتیجه می رسی که خیلی از این چیزها در اسلام کپی برداری از مذاهب دیگر مانند بوداییسم و هندوییسم و زرتشتی و یهودی هستند. اسلام از خودش چیزی جز همان فرهنگ عربی بادیه نشینی نداشته و همچنان این فرهنگ خشونت و زور و قتل و غارت در لابلای آیه ها و احکامش خودنمایی می کنه.

      دیدگاه توسط آشو — ژوئیه 22, 2012 @ 7:02 ق.ظ. | پاسخ

  2. آفرین عالی بود
    راستی بار علمی مقاله ت هم تو حلقم 🙂

    دیدگاه توسط سیاوش — ژوئیه 21, 2012 @ 9:20 ق.ظ. | پاسخ

  3. you are wrong buddy. wrong analysis.

    دیدگاه توسط me — ژوئیه 21, 2012 @ 10:31 ق.ظ. | پاسخ

  4. با توجه به مقاله شما فکر میکنم درست همون باشه که ماه رمضان در فصل پاییز هر سال باشه و اینکه خدا گفته عدد ماه ها نزد من 12 مشخص نکرده شمسی یا قمری پس میشه برداشت کرد که همون شمسی مد نظر بوده و این تغییر ماه های قمری بر اساس این آیه یه اشتباه محاسباتی بوده!!!

    دیدگاه توسط Amir — ژوئیه 21, 2012 @ 10:37 ق.ظ. | پاسخ

    • ظهور نزدیک است . بترس از خدا بترس از کسی که دینش را به تمسخر یا سوال پیچ میکنی. خدا عالمه یا تو . اگر واقعا میفهمی به این توجه کن که ۱۴۰۰ چشد فلان نهههه . روزه برای انسان مفید هست اگر به خدا اعتقاد نداری به دکتر های تل آویو جونتون که دارید . همون نتانیاهو هم عقلش میرسه . شما برید با تل آویو تا همدیگر تو جنگ ببینیم . تا جنگ مهدی شبتون بخیر . میلاد امیرالمؤمنین و روز پدر به کسانی که دین دارن مبارک باد . شب بخیر تل آویو. تا جنگ سفیانی شب تون بخیر

      دیدگاه توسط امین — فوریه 24, 2021 @ 11:40 ب.ظ. | پاسخ

  5. نمی دانم تحلیل شما تاچه حد درست باشد اما انچه مسلم اعراب گرسنه ماه رمضان را برای صرفه جویئ در مصرف درست کردند و به دین الکی خود اضافه نمودند

    دیدگاه توسط omid — ژوئیه 21, 2012 @ 10:44 ق.ظ. | پاسخ

  6. ممنون به خاطر تحقیق و توضیح به زبان ساده یه ملت رو از نفهمی نجات دادی

    دیدگاه توسط 007 — ژوئیه 21, 2012 @ 10:52 ق.ظ. | پاسخ

  7. بسیار عالی و دقیق بود.
    من به نوبه خود از شما متشکرم.

    دیدگاه توسط AH — ژوئیه 21, 2012 @ 10:55 ق.ظ. | پاسخ

  8. حتی اگر اعتقادی هم داشته باشیم باز به عنوان یک فرهنگ ، اموزنده انسان سار و….. می باشد. من نمی دانم شما ها که اینقدر به فرهنک 1400 ساله ما ایرانیها اعتراض دارید و چرا برخی فرهنگ های 1400 ساله را برخی شان هم غیر منطقی وخرافی هستند (چهار شنبه سوری ، سیزده بدر)را بدون چون وچرا می پذیرید.

    دیدگاه توسط بی اتصلف — ژوئیه 21, 2012 @ 10:57 ق.ظ. | پاسخ

    • آموزه های اسلام در حال نابودی این مملکت هست و باعث مرگ میلیونها انسان در طول تاریخ هم شده. چهارشنبه سوری و سیزده بدر باعث چند تا جنگ و قتل و کشتار شده تا حالا؟؟؟

      دیدگاه توسط دلنوشته ها — ژوئیه 21, 2012 @ 12:33 ب.ظ. | پاسخ

      • موافقم
        ممنون

        دیدگاه توسط مهسا — ژوئیه 21, 2012 @ 1:03 ب.ظ.

      • agha male mardo0m nakho0rin !sare ham ko0lah nazarin !!!! ro0ze pish kesh !kho0da bikhar niist ke ma adama har ghalati khastim ko0nim bad ba in chiza maro0 bebakhshevo0 bilite beheshto0 bede !g0ftare nik pendare nik kerdare nik ! khelas
        ممنون

        دیدگاه توسط مهسا — ژوئیه 21, 2012 @ 1:17 ب.ظ.

      • فرق چهار شنبه سوری و آیینهای اسلامی در این شعر خلاصه می شه که: آنکس که نداند و نداند که ندارد .. در جهل مرکب ابدالدهر بماند.
        کسی ادعا نمیکنه چهارشنبه سوری چیزی آسمانی و مقدسه. فقط آیین سنتی که آگاهانه با اینکه فقط یک سنته جشن گرفته میشه. فرقش زمین تا آسمونه عزیز من.

        دیدگاه توسط naiem — ژوئیه 21, 2012 @ 3:17 ب.ظ.

    • عزیزم تمدن ایران 14000 ساله است.ی صفر کم گذاشتی.بعدشم دلیل نمیشه چون پو از فلسفه چارشنبه سوری و سیزده بدر چیزی نمیدونی نظر بدی.

      دیدگاه توسط من — ژوئیه 21, 2012 @ 1:29 ب.ظ. | پاسخ

    • به خاطر اینکه هر چیزی که در اسلام هست یا با عذاداری همراه هست یا با قربانی کردن. چهارشنبه سوری و سیزده بدر جشن هستند. شکی در این مسئله نیست که تمامی اعتقادات و رسوم در چنین مسائلی که در گذشته بوده ریشه هایی دارند اما آدم باید چشمش رو باز کنه و اون چیزی رو که دوسست داره انتخاب کنه. نه اینکه بگهچون من دوست دارم روزه بگیرم بقیه هم بیخود کردن نگیرن و اگه نگیرن تنبیه میشن. بعد از اون طرف بیاد واسه چهارشنبه سوری مامور بندازه به جون مردم که چی؟ رقصیدن و شادی کردن.
      به قول حافظ: برو ای زاهد چاکیزه سرشت که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت

      اسلام هرچی که بود و هست برای اعراب بود نه ایرانیها. هرچند که دیگه چیزی از فرهنگ ما هم همونده.

      دیدگاه توسط Sahar — ژوئیه 22, 2012 @ 6:49 ق.ظ. | پاسخ

    • دوست ایرانی من! اگر ملتی هویت و ریشه خودش رو فراموش کرد محکوم به شکست شد! همین تقویم ایرانی و عربی رو با هم مقایسه کن: می بینی که همه مناسبتهای تقویم عربی (قمری) مناسبتهای مذهبی هستند که نشان از بی ریشگی و بی هویتی این قوم بیابانگرد دارد ولی مناسبتها در تقویم پارسی همه ریشه در اعماق تاریخ دارند. ما ایرانیان در طول تاریخ برای پاسداری از هویت ملی و باستانی و میهنی خودمان تا پای جان ایستاده ایم و کورانهای ویرانگری مانند حمله یونانیها، حمله عرب و حمله مغول رو از سر گذرانده ایم ولی هنوز زبان و فرهنگ باستانی خود را از دست نداده ایم که هیچ، این دشمنان ویرانگر و خونریز رو نیز در فرهنگ خود حل کرده ایم. چهارشنبه سوری و سیزده بدر اگرچه از دیدگاه شما خرافی هستند، پایه های هویتی و فرهنگی ما ایرانیان را می سازند که حتا اسلام شما هم نتوانسته پس از ۱۴۰۰ سال سرکوب و خفقان این آیین پارسی رو از قلب و اندیشه پارسیان محو کنه!!

      دیدگاه توسط آشو — ژوئیه 22, 2012 @ 7:12 ق.ظ. | پاسخ

    • چهار شنبه سوری و سیزده به در بهانه ای برای لذت بردن از طبیعت خدادای بوده است شما نگاه به چهارشنبه سوری الان نگاه نکنید

      دیدگاه توسط ناشناس — جون 7, 2016 @ 12:51 ب.ظ. | پاسخ

  9. ببين پسرم
    شما علاوه بر این که بری این جوری روز یا همون صوم رو بررسی کنی بهتره بری درباره صوم و وجه تسمیه اش تحقیق کنی
    در ضمن من نمی دونستم که اعراب زیر سلطه حالا به اصطلاح تقویمی یهودیان بودند
    یهودیا خودشون کنار کعبه زندگی می کردند
    در ضمن عزیزم تو عربستان به جز برخی جاهاش که کنار اب و سرسبز بود اصلا کشاورزی رونق نداشته
    خود قبیله قریش مصلا شغلشون تجارت بوده
    پیامبر با سرمایه حضرت خدیجه می رفت شام و اینها
    پس این دلیلهایی که وجه تسمیه نام ماهها رو گفتی دقیق نیست چون یا اعراب تجارت می کردند یا باده نشین بودن یا عده خاصی کشاورز بودن . عده بسیاری کشاورزی نمیکنند
    افتاد!!
    ببخشید طولانی شد

    دیدگاه توسط sadegh — ژوئیه 21, 2012 @ 11:06 ق.ظ. | پاسخ

    • پدر جان!
      من وجه تسمیه و تاریخچه ماههای قمری رو گفتم. کجاش اشتباه بود؟
      اعراب از تقویم قمری که شورای یهود تنظیم میکرد استفاده میکردن. مرجع این حرف رو هم گفتم که معتبره.
      کشاورزی یکی از دلایل ایجاد تقویم در همه دنیا بوده و من اینو مختص عربستان نگفتم.
      افتاد؟؟؟

      دیدگاه توسط دلنوشته ها — ژوئیه 21, 2012 @ 12:32 ب.ظ. | پاسخ

  10. حرفی که به همه دوستام می زنم وقتی شروع می کنند این گونه اسمان ریسمان را به هم ببافند تا که از عذاب وجدان خود بکاهند: خوب بابا تو روزه نگیر! کسی کاری بهت نداره!

    دیدگاه توسط مریم — ژوئیه 21, 2012 @ 11:08 ق.ظ. | پاسخ

    • شما متن رو بخونید بعد قضاوت کنید! کجای این متن آسمان به ریسمان بافته شده؟؟؟ اگر مورد اشتباه یا غیر واقعی میبینید بگید در غیر این صورت کلی گویی نکنید.

      دیدگاه توسط دلنوشته ها — ژوئیه 21, 2012 @ 12:28 ب.ظ. | پاسخ

    • پیشداوری نکن! من اتفاقا روزه هم میگرم ولی باز هم برام جالب بود و به نظر منطقی هم میاد. اگر فکر میکنی اشتباه کرده، خوب توضیح بده کجاش مشکل داره؟

      دیدگاه توسط مهدی — ژوئیه 22, 2012 @ 12:24 ق.ظ. | پاسخ

    • خانم محترم! عذاب وجدانی در کار نیست! بیش از دو میلیارد نفر در این کره زمین دینی بجز اسلام دارند و اصلا اسلام رو قبول ندارند (یا اینکه اسلام آنچنان که ادعا می کنه آخرین و کاملترین دینه نبوده و نیست که پیامش به این دو میلیارد نفر نرسیده!!). نه عذاب وجدانی می گیرند، نه از آسمان سنگی باریده، و نه خدا از آسمان به زمین فروافتاده! اگر یک ساعت اندیه کنی از هزار سال عبادت برات بهتره!

      دیدگاه توسط آشو — ژوئیه 22, 2012 @ 7:19 ق.ظ. | پاسخ

    • جدی روزه نگیرم !؟ کسی کاری بهم نداره !!؟ حداقل خود خدات که داره ! گناه و عذاب و . . . البته با کفاره و اینا زیرسیبیلی حلش میکنه !

      دیدگاه توسط مرتدخان — ژوئیه 29, 2013 @ 7:33 ب.ظ. | پاسخ

  11. ممنون و تشکر دوست عزیزدمت جیز یعنی بعد از این که محمد ادعای پیامبری کرد و ماه نسی رو حذف کرد قبل از اسلام، همچنین اوایل اسلام روزه واجب نبود و هرکه میخواست میگرفت و اگه نمیخواست نمیگرفت درسته؟ یا همه مجبور بودن بگیرن؟ بعدن به دستور محمد روزه واجب شد. با توجه به این که ماه رمضان هر سال ده روز میاد عقب یعنی مسلمونا بعد از این که روزه واجب شد رمضان رو می اوردن عقب.

    دیدگاه توسط hasan — ژوئیه 21, 2012 @ 11:19 ق.ظ. | پاسخ

  12. یه سوال چرا محمد روزه رو واجب کرد؟ مگه مرض داشت به قول خودتون دیگه مسلمونا فقیر نبودن که مجبور بشن روزه بگیرن واقعا جای سواله که چرا محمد بیاد روزه رو واجب کنه و خودش رو زجر بده

    دیدگاه توسط hasan — ژوئیه 21, 2012 @ 11:23 ق.ظ. | پاسخ

    • خیلی ساده است: محمد به دلیل رفت و آمد تجاری میان ایران (عراق امروزی) و فلسطین با همه آیینها آشنایی پیدا کرده بود و برای اینکه اسلام رو کاملترین و آخرین دین معرفی کنه از همه این مذاهب بخشهایی رو رونوشت برداری کرده همچنانکه خود قرآن نیز به این امر اعتراف نموده و ادیان پیش از اسلام رو بطور جزیی پذیرفته. بنابراین جای شگفتی نیست که روزه هم از یهودیان و مسیحیان به اسلام رسیده!!

      دیدگاه توسط آشو — ژوئیه 22, 2012 @ 7:27 ق.ظ. | پاسخ

  13. به نظرت محمد نمیتونست مثل شراب کم کم روزه داری رو تعطیل بکنه و مارو از بدبختی نجات بده؟

    دیدگاه توسط hasan — ژوئیه 21, 2012 @ 11:25 ق.ظ. | پاسخ

  14. یه سوال دیگه روزه داری فقط مخصوص یهودیا بود و محمد این رسم رو از اونا گرفت یا قبیله های دیگه هم این رسم رو داشتن یه سواله دیگه این که روزه گرفتن یهودیا مثل مسلمونا بود و یک ماه نه چیزی می نوشیدند و نه چیزی می خوردند؟

    دیدگاه توسط hasan — ژوئیه 21, 2012 @ 11:29 ق.ظ. | پاسخ

  15. یهودی های فعلی هم همچین رسمی دارن و روزه میگیرند؟ اگه دارن همون یک ماه رمضان است؟

    دیدگاه توسط hasan — ژوئیه 21, 2012 @ 11:31 ق.ظ. | پاسخ

  16. کار ما شده پریدن به همدیگر! از یک طرف عده ای دین اسلام را از بیخ و بن رد می کنن و از طرف دیگر افرادی هستند که مراسم ملی ایرانیان (که زمانی مراسم مذهبی بوده) را کلا خرافه می نامند.من نمیدانم کی میخواهیم به تعادل برسیم. تعصب حکومت تنها مشکل ما نیست، تعصب تک تک افراد جامعه (سوای تعصب نسبت به چی!) هم یک مشکله

    دیدگاه توسط Hamid — ژوئیه 21, 2012 @ 11:35 ق.ظ. | پاسخ

    • اینجا یه بحث علمی و تاریخی شده. شما تعصبی در این نوشته می بینید؟! اگر مشکلی داره این متن بگید تا تصحیح بشه یا روش بحث بشه در غیر این صورت کلی گویی نکنید.

      دیدگاه توسط دلنوشته ها — ژوئیه 21, 2012 @ 12:24 ب.ظ. | پاسخ

  17. فلسفه روزه بیشتر در جنگها ریشه دارد مثلا در محاصره شعب ابوطالب و یا در بعضی جنگها یک خرما سهمیه روزانه چندین سرباز بود ؟!! اینها جوک نیست در کتابها هست. بعضی موقع ها 6 ماه سربازان اسلام یک لقمه نان نمیدیدند مگر در خواب.

    دیدگاه توسط syrou — ژوئیه 21, 2012 @ 11:36 ق.ظ. | پاسخ

    • برادر عزیز شعب ابی طالب در زمان حضور محمد در مکه بوده سربازان اسلامی در کار نبوده . اصولا در اون زمان اسلام دین رحمت بوده مثلا با جنگ سر وکار نداشته که سرباز داشته باشه .

      دیدگاه توسط ali — ژوئیه 22, 2012 @ 4:21 ق.ظ. | پاسخ

      • اگر اسلام ، آنچنانکه شما دوست گرامی ادعا می کنید ، دین رحمت بوده این آیه رو چگونه توجیه می فرمایید:
        وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُم مِّنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَلاَ تُقَاتِلُوهُمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّى يُقَاتِلُوكُمْ فِيهِ فَإِن قَاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ كَذَلِكَ جَزَاء الْكَافِرِينَ [البقرة 191]
        این آیه پر است از قتل و کشتار و خونریزی…چه رحمتی!!

        دیدگاه توسط آشو — ژوئیه 22, 2012 @ 7:32 ق.ظ.

  18. خدمت همگی‌ «مسلمانان»،

    بفرمایید تا آنجا که می‌خواهید روزه بگیرید تا از شدت گرسنگی تلف شوید، هیچ کس هم با شما هیچ کاری ندارد. اصلن پیشنهاد می‌کنم تمام ۱۲ ماه سال را روزه بگیرید که ما را از شر خودتان و دینتان آسوده کنید. به این ترتیب دنیایی را آسوده میفرمایید و منابع زمین و طبیعت را هم به هدر نمیدهید.

    با سپاسگزاری از همکاری شما

    همهٔ «انسانها»

    دیدگاه توسط gooya — ژوئیه 21, 2012 @ 11:49 ق.ظ. | پاسخ

    • چه «همهانسانها» ی خری

      دیدگاه توسط باقی مانده از همه ی انسانها — ژوئیه 22, 2012 @ 7:23 ق.ظ. | پاسخ

  19. Salam dosta Aziz,

    You may think that you have done a good research, but having a fair (badoor az taassob) in the internet if not in the scientific books you will find many scientific papers talking about benefits of fasting. The researchers even may not have any religion interest. So having these sort of discussions in the internet sounds more like «DIN SETIZI» than a true research which would not help.

    دیدگاه توسط Ali — ژوئیه 21, 2012 @ 11:53 ق.ظ. | پاسخ

    • dear friend!
      I saw lots of articles in the internet that say many things about benefits of fasting but non of them are in ISI journals and all of them are fake! please send me some of your articles too!

      دیدگاه توسط دلنوشته ها — ژوئیه 21, 2012 @ 12:22 ب.ظ. | پاسخ

    • I have lost of Articles About Disadvantages of Fasting.

      دیدگاه توسط Bardia — ژوئیه 21, 2012 @ 8:39 ب.ظ. | پاسخ

  20. با درود به همه

    دیدگاه من درباره روزه و روزه داری:

    روزه و قصه همیشه تکرارش

    دیدگاه توسط دوست — ژوئیه 21, 2012 @ 12:29 ب.ظ. | پاسخ

  21. خدای اسلام چه خداییه که خبر نداشته زمین گرده و در بعضی نقاط اصلا شب نمیشه و یا طول روز بیشتر از 23 ساعت هست؟!

    دیدگاه توسط Sadeh — ژوئیه 21, 2012 @ 12:43 ب.ظ. | پاسخ

  22. به نظر من دلیل اصلی روزه و روزه داری اینه که مصرف گرایی کم بشه! از طرف دیگه یه جوز تذکیه نفس به این خاطر که دیگه مجاز به گناه کردن هم نیستیم هست! در صورتی که تو جامعه ما برعکس شده …

    دیدگاه توسط آریا — ژوئیه 21, 2012 @ 1:30 ب.ظ. | پاسخ

  23. درود بر شما دوست عزیز. من نگاه کلی به مقاله شما کردم. فارغ از اعتقاد دو نقد را به نوشته دارم. لازم دانستید جواب بدهید

    1) بنا بر محاسبات اول رمضان سال اول هجری معادل 20 اسفند خواهد بود. یعنی بر طبق همین گفته شما در ابتدای اسلام (ده سال قبل از هجرت) ماه رمضان حداکثر به خرداد خواهد رسید. بنابراین استدلال شما که ماه رمضان معادل مهر ماه بوده است غلط است. توجه کنید که شما گفتید که قبل از اسلام ساکنین عربستان سال را اینگونه حساب می کرده اند ولی با یک حساب سر انگشتی می توان فهمید ادعای شما غلط است.

    2) شما فرموده اید «بنابراین رمضان آخرین ماه قبل از کاهش گرما و شروع دوباره فصل بارندگی ها بوده و اوج کمبود غذا و احشام و گیاهان. اعراب بادیه نشین سخت ترین روزها را در این ماه می گذراندند و عملا چیزی برای خوردن تا شروع ماه شوال نداشتند و با روزه داری و امساک از خوردن آن را سپری می کردند!…» قطعا استدلال سخیفی است چرا که ما که در ایران و به طور کلی در منطقه خاورمیانه زندگی کرده ایم می دانیم که اگر به کمبد محصول باشد ماههایی مانند دی و بهمن و اسفند بسیار وضع بدتری نسبت به مهرماه دارد که هنوز آثار سبزی در آن برقرار می باشد. اگر بنا بر انتخاب در یک ماه خشک و بی محصول باشد، بهمن یا اسفند بهتر نیست؟ تازه روزهایش هم کوتاهتر است

    ارادتمند

    دیدگاه توسط پرسشگر — ژوئیه 21, 2012 @ 1:35 ب.ظ. | پاسخ

    • ممنون از دقت نظر شما دوست گرامی و پرسشگر
      1) اگر نگاهی دوباره به مقاله بیندازید میبینید که آیه تحریم ماه نسی در سال 10 هجری (یعنی حدود 23 سال بعد از بعثت پیغمبر:13 سال قبل از هجرت+10 سال بعد از هجرت) آمده و تا قبل از اون با در نظر گرفتن ماه نسی همواره ربیع الاول در ماه فروردین اتفاق میافتاده و رمضان هم در مهرماه. پس ادعای من درست است!

      2) در ماههای دی و فهمن و اسفند اگر هنوز آثار سبزی در زمین نباشد لااقل دو چیز برای زنده ماندن بیشتر از انتهای تابستان و ابتدای پاییز دارند: آب و احشامی که بر اثر بی آبی نمیمیرند.
      موفق باشید!

      دیدگاه توسط دلنوشته ها — ژوئیه 21, 2012 @ 4:40 ب.ظ. | پاسخ

  24. آقای محقق! شما که بلدی سراغ قرآن بری و آیه در بیاری چشمت به آیه های سوره بقره در۱۸۳ – ۱۸۴-۱۸۵ که در مورد واجب بودن روزه هاست نیفتاد؟ شما نمیدونی که روزهای دیگر سال هم میشه روزه گرفت؟!

    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد روزه بر شما واجب شده همانطور كه بر اقوام قبل از شما واجب شده بود شايد با تقوا شويد(183).
    و اين روزهائى چند است پس هر كس از شما مريض و يا مسافر باشد بايد ايامى ديگر بجاى آن بگيريد و اما كسانى كه به هيچ وجه نمى‏توانند روزه بگيرند عوض روزه براى هر روز يك مسكين طعام دهند و اگر كسى عمل خيرى را داوطلبانه انجام دهد برايش بهتر است و اينكه روزه بگيريد برايتان خير است اگر بناى عمل كردن داريد(184).
    و آن ايام كوتاه ماه رمضان است كه قرآن در آن نازل شده تا هدايت مردم و بياناتى از هدايت و جدا سازنده حق از باطل باشد پس هر كس اين ماه را درك كرد بايد روزه‏اش بگيرد و هر كس مريض و يا مسافر باشد بجاى آن چند روزى از ماههاى ديگر بگيرد خدا براى شما آسانى و سهولت را خواسته و دشوارى نخواسته و منظور اينست كه عده سى روزه ماه را تكميل كرده باشيد و خدا را در برابر اينكه هدايتتان كرد تكبير گفته و شايد شكرگزارى كرده باشيد(185).

    اگر که روزه برای زنده موندن بود که زن حامله وافراد مریض چرا معاف هستند؟ تازه یک مطلب دیگر، اسلام که دینی جهانی است چرا فقط به فکر عرب ها بوده؟ بابا آسمون ریسمون بافتی! روزه برای گرسنگی نیست عزیز! روزه برای به یاد فقیران و به یاد نعمت های خدا که در زمانهای دیگر طلبکارانه از خدا میخواهیم است! روزه برای انجام ندادن عمل زشت غیبت، تهمت، و دروغ هزار گناه دیگر است اگر شما متوجه نمیشوی راحت باش! روزه را خدا به مومنان واجب کرده نه بی دین ها میخاد; سال ۱۲ ماه باشه یا هزار ماه چون خدا گفته میگیریم..

    فاش می‌گویم و از گفته خود دلشادم/
    بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم

    طایر گلشن قدسم چه دهم شرح فراق/
    که در این دامگه حادثه چون افتادم

    من ملک بودم و فردوس برین جایم بود/
    آدم آورد در این دیر خراب آبادم

    سایه‌ی طوبی و دلجویی حور و لب حوض/
    به هوای سر کوی تو برفت از یادم

    نیست بر لوح دلم جز الف قامت دوست/
    چه کنم حرف دگر یاد نداد استادم

    کوکب بخت مرا هیچ منجم نشناخت/
    یا رب از مادر گیتی به چه طالع زادم

    تا شدم حلقه به گوش در میخانه عشق/
    هردم آید غمی از نو به مبارکبادم

    می‌خورد خون دلم مردمک دیده سزاست/
    که چرا دل به جگرگوشه مردم دادم

    پاک کن چهره‌ی حافظ به سر زلف ز اشک/
    ور نه این سیل دمادم ببرد بنیادم

    دیدگاه توسط Sarah — ژوئیه 21, 2012 @ 2:56 ب.ظ. | پاسخ

  25. فرهنگ ۱۴۰۰ ساله ایران یا فرهنگ تحمیلی یک مشت عرب موش خور ؟؟؟ دوست گرامی‌ پیش از نوشتن برو تاریخ بخوان

    دیدگاه توسط اردشیر — ژوئیه 21, 2012 @ 3:36 ب.ظ. | پاسخ

  26. دلنوشته عزیز ممنون از لینکی که در مورد روزه یهودی ها معرفی کردید تو یه قسمت از این نوشته گفته

    «پس از ویرانی نهیی بیت‏المقدس در حدود سال 70 میلادی و تبعید یهودیان از آن سرزمین، 4 نوبت روزه به نام‏هی گدلیا، دهم طبت، 17 تموز و 9 آو ( 25 ساعته) ‌به نشانه یادبود و سوگواری برای این واقعه بر یهودیان واجب شد»

    مگه دستورات و احکام دین یهود در زمان موسی تثبیت نشد؟ چرا اینجا نوشته در سال هفتاد میلادی این چهار روز، روزه واجب شدند؟
    همچنین در مورد روزه استر نیز این سوال مطرح است

    دیدگاه توسط hasan — ژوئیه 21, 2012 @ 4:00 ب.ظ. | پاسخ

  27. اينهايي كه چرت .پرت ميگن وروزه داري را براي درك فقرا و غيره توجيه ميكنند دليلشان سخيف است ويا دلايل موثق تاريخي چرا نميخواهيد قبول كنيد كه اين ره كه تو ميروي به تركستان است خدا چه احتياجي به روزه گرفتن ويا نگرفتن دارد برويد كمي تامل كنيد وكوركورانه يكسري مهملات را پيروي نكنيد

    دیدگاه توسط omid — ژوئیه 21, 2012 @ 4:59 ب.ظ. | پاسخ

  28. I don’t have time to translate the following, but please read the following scolarly written article from Encyclopedia of Islam to see why your speculations are most likely wrong:

    Origin ofthe rite. That fasting was an unknown practice in Mecca before Muḥammad’s time cannot be a príori assumed. Why should not the ḥunafāʾ [see ḥanīf] have also used This religious custom? In the Meccan sūras, as above mentioned, there is a reference to ṣawm in XIX, 27: a voice commands Mary to say “I have made a vow of ṣawm to the Merciful, wherefore I speak to no one This day”. Observing silence as a Christian fasting practice (cf. Afrāhāṭ, ed. Parisot, in Patrol. Syriaca, i, 97) may have been known to Muḥammad. In the year 2/623-4, according to unanimous reliable Muslim tradition (cf. A.J. Wensinck, Mohammed en de Joden te Medina, Leiden 1908, 136-7, contra e.g. A. Sprenger, Das Leben und die Lehre des Mohammad, iii, 53-9), the revelation of sūra II, 179-81, abolished the ʿĀs̲h̲ūrāʾ fast as an obligation by the institution of the fast of Ramaḍān. On the question why Muḥammad chose This particular month, various opinions have been expressed. The most plausible is that of A.J. Wensinck, who has called attention to the particularly sacred character of the month of Ramaḍān even in pre-Islamic times (on account of the laylat al-ḳadr in his Arabic New-Year and the Feast of Tabernacles, in Verh. Aḳ. W. Amst., N.S. [1925], xxv/2, 1-13; see also M.Th. Houtsma, Over de Israëlitische Vastendagen, in Versl. en Med. Aḳ. Wetensch., Afd. Letterk., Series 4, ii [Amsterdam 1898], 3 ff.).

    » Ṣawm.» Encyclopaedia of Islam, Second Edition. Brill Online , 2012.

    دیدگاه توسط رهگذر — ژوئیه 21, 2012 @ 5:01 ب.ظ. | پاسخ

  29. ممنون از تحقیق دست اولتان. نظر شما به عنوان یک وبلاگ نویس بسیار محترم است. ولی‌ فقط وقتی‌ جدی گرفته خواهد شد که در یک ژورنال یا دانشنامه معتبر -مثل آنی‌ که در بالا آمده
    -(که توسط یک محقق دانشگاهی و نه یک مبارز سیاسی نوشته شده)، مطلبی موید آن پیدا شود. پیروز باشید!

    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%88%DB%8C%DA%A9%DB%8C%E2%80%8C%D9%BE%D8%AF%DB%8C%D8%A7:%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82_%D8%AF%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%88%D9%84_%D9%85%D9%85%D9%86%D9%88%D8%B9

    دیدگاه توسط kazemita — ژوئیه 21, 2012 @ 7:16 ب.ظ. | پاسخ

    • من از مراجعی مثل کتاب التفهیم ابوریحان بیرونی، آثار الباقیه، تاریخ ایران پس از اسلام نوشته عباس اقبال آشتیانی و وبسایت مذهبی تبیان استفاده کردم و نتایجی بر اون اساس گرفتم. خودم رو هم در حدی نمیدونم که در زمینه ای که رشته تحصیلی من نیست بخوام مقاله ای در یک ژورنال بدم! مطلبی رو در وبلاگم به اشتراک گذاشتم تا روش بحث بشه و نظرات بقیه رو هم ببینم اما متاسفانه مخالفین بدون اظهار نظر درباره مطالب این متن فقط اونو رد میکنند!

      دیدگاه توسط دلنوشته ها — ژوئیه 21, 2012 @ 7:35 ب.ظ. | پاسخ

      • و دقيقا به همين كار مي گويند تحقيق دسته اول جناب وبلاگ نويس. شما به عنوان يك غير متخصص فقط مي توانيد از منابع ثانويه و ثالثه (ژورنال و دانشنامه) به عنوان رفرنس استفاده كنيد. از كتابهاي قديمي (منابع اوليه) نمي توانيد استفاده كنيد و نيز تحليل و استنتاج نمي توانيد بكنيد مگر اينكه عينا مانند منبع باشد.
        البته اگر بگوييد كه در اين زمينه تحصيل و تحقيق دانشگاهي نموده ايد آن وقت همه اين كارها مجاز است. آن لينك را هم در بالا آوردم براي اين بود كه ببينيد از خودم نگفتم اينها را.

        دیدگاه توسط Kazemita — ژوئیه 21, 2012 @ 9:04 ب.ظ.

  30. ماه مهر در کشاورزی ماه برداشت محصول است و نه ماه قحطی

    دیدگاه توسط بابک — ژوئیه 21, 2012 @ 8:03 ب.ظ. | پاسخ

    • نه عزیز! ماه کشاورزی وقتی هست که بارندگی ها شروع بشه. اگر آمار بارندگی های شبه جزیره عربستان یا اکثر مناطق خاورمیانه رو ببینید شروع بارندگیها از آبان و آذر هست و مهرماه در عربستان هنوز گرماس شدید تابستان وجود داره. ضمنا محصولاتی در مهرماه قابل برداشت هستن که در تابستان به شکلی آبیاری شده باشند! بارون که نمیومده اونجا در تابستون، آب دیگه ای هم برای کشاورزی نبوده، پس چه محصولی در مهرماه برداشت میشده اونجا؟؟؟

      دیدگاه توسط دلنوشته ها — ژوئیه 21, 2012 @ 8:07 ب.ظ. | پاسخ

      • کاشت داشت برداشت ، عزیزم ماه بارندگی ماه کاشت هستش و دو دوره دیگه هم داریم به اشم داشت و برداشت ، همینجوری که الان هم همین اتفاق میفته و یه برداشت بهاره داریم و یه برداشت پاییزه ! اتفاقن برداشت پاییز بسیار بیشتر از برداشت بهار هستش ، نمیدونم چطور میفرمایید در پاییز برداشت نمیشده !!!! گندم و جو و سایر غلات در پاییز هم برداشت میشن !

        دیدگاه توسط مجید — ژوئیه 22, 2012 @ 8:13 ق.ظ.

      • پسر خوب! برداشت محصول پاییزه وقتی انجام میشه که توی تابستون به اون محصول آب داده باشن تا رشد کنه! تابستون که اونجا بارون نمیاد، رودخونه دائمی هم که نیست. پس چجوری محصولات قراره رشد کنن که پاییز برداشت بشن؟

        دیدگاه توسط دلنوشته ها — ژوئیه 22, 2012 @ 10:22 ق.ظ.

  31. یه ایراد در مطلبتون میبینم .اینکه میگید در اثر گرما برای صرفه جویی بوده به نظرم اشتباه هست بلکه برعکس برای تحمل راحتتره گرما بوده چون تحمل گرسنگی در هیچ ماهی به اندازه رمضان که طبق تقویم قمری اصلی بین روز های 40 تا 70 سال در حال جابجای هست خیلی سخت تر از بقیه سال هست و خوب میزان غذا در گذشته مثل امروز فراوان نبوده من مطالبی خوندم که حتی مردمی که در جنگل زندگی میکردن هم بشدت گرسنه بودن و تنها مزیتشون خنک بودن هوا بوده و فراوانی آب این ریشه تشکیل این سنت هست بعد محمد چون از این ریشه ها خبر نداشته فقط برای تقلید از بقیه دین ها و حس معنوی که دیگه خودش برجسته شده بوده احتمالا روزه رو کتبه کرده

    دیدگاه توسط احمد — ژوئیه 21, 2012 @ 9:07 ب.ظ. | پاسخ

  32. بسیار از نوشته شما لذت بردم.با تشکر.
    اما آنچیزی که مسرت بیشتری در من ایجاد دیدن افکار مختلف معتقدین و افراد بی اعتقاد بود.که با استدلال و ادب با هم به مباحثه پرداخته بودند و این نشانه ی ورود فرهنگ دموکراسی در بین اقشار است و این به مراتب زیباتر از هرچیزی هست که تا کنون دیده ام.با تشکر از نویسنده و محقق عزیز که چنین بستری محیا کرد و دیگر عزیزانی که در بحث شرکت کردند.

    دیدگاه توسط joneyd — ژوئیه 21, 2012 @ 9:17 ب.ظ. | پاسخ

  33. امروز یه جایی خوندم دانشمندانه آمریکایی کشف کردن روزه فایده های زیادی برای بدن داره خیلی از بیماری‌ها رو میشه با روزه درمان کرد،این چیزایی که نوشتی زحمت کشیدی ولی اینجوری اسلام رو زیر سوال نبر تو کجایی؟تو فرانسه که یه کشور پیشرفته و مدرن هست هر 8دقیقه یه نفر مسلمون میشه با این همه تبلیغاتی که ضد اسلام میشه .بخدا اسلام بهترین دینه ولیحیف ما شدیم مسلمون ظاهری

    دیدگاه توسط حسین — ژوئیه 22, 2012 @ 12:31 ق.ظ. | پاسخ

    • یه جایی خوندم که نشد رفرنس! بگو توی کدوم ژورنال معتبر پزشکی نوشته شده این فواید روزه؟

      دیدگاه توسط دلنوشته ها — ژوئیه 22, 2012 @ 6:42 ق.ظ. | پاسخ

  34. سلام دوست عزیز با توجه به اینکه اینجانب اطلاعات تاریخی ندارم نمی توانم از این منظر نظری بر تایید یا رد مطالب شما بدهم ولی به عنوان یه خواننده بیشتر مطالب منطقی به نظر میرسد وفقط میماند بررسی روزه از جهت مباحث معنوی وپزشکی وموارد دیگر.به طور مثال انسان همواره باید به سمت بی نیازی برود یعنی از هر چیزی که اورا معتاد و نیازمند کند دوری کند اگر یازده ماه هروز سه یا چهار پنج وعده مرتب صرف غذا خوردن نموده و این مساله به صورت اعتیاد در اماده واگر یه وعده انجام نشود ضعف غش وغیره،پس یکماه ترک عادت کند که البته من اعتقادم این است که این حالت روزه داری باید دایمی باشدیعنی انسان باید به درجهای برسد که کمترین اعتیاد و وابستگی را داشته باشد وان وقت است که به درجه ومقام روزه دار رسیده است و این ماه نیز به طور سمبولیک قرار داده شده که این مساله فراموش نگردد . متاسفانه مثل همه چیزهای دیگر برداشتهای غلط ازمسایل صورت گرفته وما میبینیم بعد از ماه رمضان اکثریت فربه میشوند کار که تعطیل مبادا فشاری بهمون بیاد ساعات کار دولتیها که میشه سه الی چهار ساعت وجبران چند برابری خوراک تا سحر،به هر جهت از تحقیقات تاریخی و اطلاعات داده شده سپاسگذارم

    دیدگاه توسط taher — ژوئیه 22, 2012 @ 4:46 ق.ظ. | پاسخ

  35. با سلام
    مطلب جالبی بود و در مورد صحت و سقم این مطالب نظری نمیدم. فقط چیزی که به نظرم میرسه اینه که فرض کیم که هیچ دینی وجود نداره ، نه اسلام نه یهودیت نه مسیحیت و نه هیچ دین دیگه ، حالا من میام به شما میگم یه خدایی وجود داره و بهشتی و جهنمی … شما همه کارهای روزمره رو انجام بده و خیلی کارهای نیک و درست رو انجام بده و دروغ نگو و تهمت نزن و دوستا و آشناهات با اسم بد صدا نزن و به پدر و مادرت نیکی کن و … ( این کارها تو هیچ کجای دنیا بد نیست و همه انجام اونها رو تحسین و انجام ندادن اونها رو تقبیح میکنن حتی تو قبیله های آمازون ) و حالا اگه میخوای بعد از مرگت بری بهشت بیا نماز هم بخون و روزه هم بگیر که نماز خوندن کمتر از 10 دقیقه از وقتت رو میگیره و روزه هم که گمون نکنم کسی رو کشته باشه تابحال یا ضرری به کسی رسونده باشه که اگه میبینه میکشتت یا ضرر بهت میرسونه حتی حرام هم هستش و » نباید » بگیری !!!! حالا شما یا قبول میکنی و احتمالن چیزی رو از دست نمیدی چون همه کارهای روزمره رو انجام میدی و کارهای پسندیده هم انجام میدی و یا قبول نمیکنی انجام نمیدی و شاید باز هم کارهای پسندیده رو انجام بدی یا ندی … سوال من اینه که آقا این دقیقن مثل یه بلیط بخت آزمایی هستش ! میگن این بلیط رو مجانی بهت میدیم اما مزایای زیادی داره و اگر هم چیزی بود و برنده شدی که مبارکت اگر هم نشدی چیزی از دست ندادی !!! عقل سلیم میگه این بلیط رو بگیری یا نگیری ؟!؟!؟!؟ به همین سادگی ! فک کن هیچ بهشت و جهنمی هم نیست و اصلن خدایی نیست ! شما با انجام این کارها چی رو از دست میدی که تا این حد باهاش مخالفی ؟!؟! اسلام حتی میگه کسی مجبور نیست که اسلام رو انتخاب کنه یا به زور حجاب بذاره !!! اگه مسلمان شدی و رعایت نکردی حساب کتابت با خدا !!! اینکه تو مملکت ما حکومت حجاب رو اجباری میکنه و جای خدا حساب کتاب میکنه دیگه تقصیر اسلام بیچاره چیه !!!؟؟؟ حتی تو عربستان هم حجاب اجباری نیست ( بجز خود شهر مکه فکر میکنم ). حرف آخر اینکه من به شخصه با رعایت و انجام کارهایی که اسلام گفته ( نه حکومت ) چیزی رو از دست نمیدم و برعکس خیلی چیزا رو بدست میارم و ممکنه یه پاداشی یه بهشتی یه جهنمی هم نصیبم بشه ( از نظر من حتمی هستش چون به معاد ایمان دارم از اصول اولیه اسلام ) اما شما حتی نمیخوای از قانون احتمالات پیروی کنی و احتمال بدی که ممکنه یه همچین چیزایی باشه پس عقل حکم میکنه اگر انجام این کارا برات مشکلی ایجاد نمیکنه و فقط ممکنه در عوضش پاداش بگیری ( مهمترین پاداشش حداقل اینه که تو دنیا احترام میذاری به پدر و مادرت و دروغ نمیگی و تهمت نمیزنی و گذشت میکنی و بهداشت رو رعایت میکنی و الکل نمیخوری و با همسرت مهربانی و …. ) این کار رو انجام بدی.
    والسلام

    دیدگاه توسط مجید — ژوئیه 22, 2012 @ 6:25 ق.ظ. | پاسخ

    • یعنی شما زندگی رو مثل یه قمار و بخت آزمایی میدونی و میخای سر زندگیت قمار کنی؟ یه عمر در شک و تردید زندگی کنی که آیا راهی که من انتخاب کردم درسته یا شاید درست باشه و شاید هم نه؟؟؟
      دوست عزیز یه راه دیگه هم وجود داره. استفاده از عقل. فکر کردن درباره کارهایی که به پیروی از پیشینیان انجام میدیم به اسم دین. تحقیق درباره ریشه ادیان و اعمال مذهبی اونها میتونه روشن کننده خیلی از مسائل باشه.

      دیدگاه توسط دلنوشته ها — ژوئیه 22, 2012 @ 6:48 ق.ظ. | پاسخ

      • متاسفانه شما اصلن توجه نکردی ! اتفاقن بنده هم به استفاده از عقل سلیم توصیه و اشاره کردم و در ضمن شما از کجای نوشته های بنده متوجه شک و تردید شدید ؟! بنده دقیقن اشاره کردم داخل پرانتز که ( من به معاد معتقدم ) و تمام شک و تردید و احتمالات رو برای کسانی که در مورد این مسایل شک دارن و یا باور ندارن عرض کردم ! و پاسخ سوال من بسیار بسیار ساده بود !!! من به شما یه پیشنهاد میدم ! اگه پیشنهاد من رو قبول کنی فقط و فقط ممکنه پاداش بگیری و در غیر این صورت هیچ چیزی رو از دست نمیدی !!!! اگر هم پاداش نگرفتی بازم چیزی رو از دست ندادی !!! کسی مجازاتت نمیکنه !!! شما که خوب بلدی از عقل استفاده کنی یه پاسخ عقلانی بده ! خیلی سادست !!!

        دیدگاه توسط مجید — ژوئیه 22, 2012 @ 7:13 ق.ظ.

      • ببخشید فراموش کردم در مورد قمار هم توضیح بدم ، قمار زمانی هستش که ببری یا ببازی ! اما تو این موردی که من به شما پیشنهاد کردم باختی در ار نیست ! شما یا میبری یا هیچ اتفاقی نمیافته !! درسته ؟! شما باید از اعتقادات و نوشته هات دفاع کنی من درک میکنم ! اما طلفن پاسخ منطقی و معقول ارائه بفرمایید.

        دیدگاه توسط مجید — ژوئیه 22, 2012 @ 7:29 ق.ظ.

      • چطور میگین باختی در کار نیست؟ اگر شما اشتباه کرده باشید یک ماه از هر سال رو به خاطر نخوردن و ننوشیدن عذاب کشیدید. یک پنجم پولتون رو هر سال به اسم خمس ازتون دزدیدن. بخشی از محصولات کشاورزیتون رو به نام زکات ازتون گرفتن. در طول سال کلی گریه و زاری و اشک آه و ماتم الکی داشتین برای امامان شیعه. در تمام زندگیتون و مخصوصا دوران پیری از ترس مرگ و نکیر و منکر و جهنم و عذاب گناهان ریز و درشت خواب آسوده نداشتید. در یک کلام شما دارید این دنیاتون رو جهنم میکنید به امید آخرتی که شاید باشه و شاید هم نباشه. در حالیکه میتونستید بت تحقیق و تفکر و تعقل تشخیص بدید که راه درست کدومه و نیاز به ریسک کردن نداشته باشید.

        دیدگاه توسط دلنوشته ها — ژوئیه 22, 2012 @ 7:39 ق.ظ.

      • متاسفانه از تمام دیدگاهها و نظرات داده شده براحتی میشه نتیجه گرفت اکثر کسانی که اینجا نظر میدن فرق بین اسلام و حکومت ایران رو تشخیص نمیدن ! چیایی رو که شما و بقیه ی دوستان ازش ایراد میگیرید و دلیل مخالفتتون میدونید چیزی بجز سیاستهای مملکت نیست ! در هیچ کجای اسلام ( قرآن ) اشاره ای به عذا داری نشده ! خمس و زکات و سایر چیزایی که فرمودید هم حساب کتاب خاص خودشون رو داره و طبق ایمان من اگر کسی نداد باید خودش جوابگوی خدای خودش باشه و به کسی مربوط نیست ! اینکه به زور ازتون میگیرن یا با بااتوم به جونمون میفتن یا به زور یا حجاب سرمون کنیم و … اینا مال اسلام نیست ! بیاید اسلام رو از این وسط بکشید بیرون و بعد اگه زورتون رسید با حکومت مقابله کیند ! کسانی هستن که به اسم اسلام هرکاری میخوان میکنن و زورشون هم زیاده و کسانی هستن به اسم اسلام مجبورن تحمل کنن و زوری هم ندارن ! هم اینا از اسلام زده میشن هم اونا اسلام رو بد نشون میدن در نظر اینا ! پس چیزی که ضربه میخوره از هر دو طرف اسلامه ! حالا ماها زورمون به اونا نمیرسه وای میسیم میگیم اسلام اینجور اسلام اونجور ! اگه سکولار بودیم و دین از سیاست جدا بود این مشکلات بسیار کمتر بود و یا اصلن نبود ! متاسفانه هنوز نمیتونیم تفاوت دین رو با سیاست متوجه بشیم ! دین یه چیز شخصی هستش اما متاسفانه تو جامعه ای که دین از سیاست جدا نیست دیگه شخصی نیست و این اصلن مخالف اسلامه ! اسلام دین اجبار نیست ! لا اکراه فی الدین ! نص صریح قرآن ! من از اسلام قرآن رو پیش رو میذارم نه علی و باقر و هاشم و … من میگم طبق تاریخ و اسناد این آدمها بودن و انسانهای بزرگ و خوبی بودن مث شخصیتهای بزرگ دیگه تاریخ جهان که میشه بهشون احترام گذاشت اما اینها اسلام نیستند ، فقط برای من قابل احترام هستن ! حالا شما میگی عذا و خمس و زکات و … عذایی در قرآن اشاره نشده و خمس و زکات هم اگه طبق قوانین قرآن محاسبه بشه برای کسی که دارا هستش مبلغی نخواهد شد که بهش فشار بیاد تازه همه اینها مال اموال و داراییهایی هستش که راکد و پس انداز به حساب میان و باز هم باید در راه سیر کردن فقرا و ایتام صرف بشه !!! حالا اگه شما میدی اما جای دیگه خرجش میکنن تقصیر اسلام چیه ؟!؟!؟!

        دیدگاه توسط مجید — ژوئیه 22, 2012 @ 7:53 ق.ظ.

      • دوست عزیز!
        لطفا این مطلب رو در همین زمینه ای که فرمودید مطالعه کنید:

        اسلام واقعی!

        دیدگاه توسط دلنوشته ها — ژوئیه 22, 2012 @ 7:58 ق.ظ.

      • خوب قربونت برم منم که دارم همینو میگم که ! شما یه لینک دادی در رابطه با حکومت !! منم همینو عرض کردم شما دین رو از سیاست و حکومت جدا کن ، بعد بگو آیا اسلام یا دین بده یا خوبه !!! شما داری میگی روزه گرفتن به این دلیل و به اون دلیل … منم گفتم به نظرم من روزه و نماز به این دلیل و به اون دلیله ! اما رسیدیم الان به سیاست و حکومت ! که من هم مثل شما با دین سیاسی مخالفم ! این تقصیر اسلام نیست ! تو کشورهای دیگه ی عربی هرکس مسئول حجاب و شراب و نماز و روزه ی خودشه ! اونجا هم اسلام بده ؟!؟!؟! یا اینجا بدش کردن ؟!

        دیدگاه توسط مجید — ژوئیه 22, 2012 @ 8:08 ق.ظ.

    • دوست عزیز، مجید خان
      اگه شما فقط و فقط نماز میخونی و روزه میگیری، به امید اینکه ممکنه به بهشت هم بری، کارت بسیار عالی منطقی هست. اما کی به تو گفته که ممکنه بری بهشت و مزایا داره برات؟ مسلما منبعی به جز قرآن نداری! همون قرآن وجوهی را برای بلیط بخت آزمایی تو تعیین میکنه که دیگه مثل نماز و روزه شخصی نیست! بلکه تو باید به سراغ بقیه مردم هم بری! کی گفته که در اسلام حجاب اجباری نیست؟ کی گفته که در اسلام قصاص نیست؟ کی گفته که در اسلام جزای مرتد، اعدام نیست؟
      عزیز، کارهای روزمره و خوب رو که هر عقل سلیمی به خوب بودن و معقول بودنش نظر میده (دروغ نگفتن، تهمت نزدن، فحش ندادن و …). مهم اینه که کسی که بلیط بخت آزمایی رو به تو داده، چه چیزی به تو ارائه داده که عقل خودت بهش نمیرسیده؟ نماز و روزه و عبادت و مناجات در جهت ارتقاء شخصیت درونی را قبول دارم (که اونم وقتی منبع خبر زیر سوال بره، بقیه خبرهاش هم زیر سواله)! اما در مورد اختیارات اجتماعی مسلمان نمیتونی چشم پوشی کنی! اگه فکر کنی که این اختیارات، در زمان صدر اسلام مطرح شده و دیگه واجب نیست، دقیقا با من همنوایی! من هم میگم اگه میخوای میتونی دستورات شخصی را رعایت کنی، اما این منبع خبری تو لایق این نیست که به عنوان منبع قانون گذاری در حال حاضر قرار بگیره.
      مهم اینه که فکر کنی این منبع خبری، حتی لایق این هست که بهت بگه چی کار بکنی و چه نکنی، یا نه؟! چون این منبع خبری بعضی جاهای دیگه پاش بد جور می‌لنگه.

      دیدگاه توسط اندیشه — ژوئیه 22, 2012 @ 7:13 ق.ظ. | پاسخ

      • بله ، دوست من ، من چند پست بالاتر همین الان اشاره کردم دین شخصی هستش و نباید با سیاست ادغام بشه ! اگه این کار انجام شده تقصیر اسلام نیست ! اگه ما پذیرفتیم این بالایا سرمون بیاد اتفاقن اسلام میگه باید مقاومت کنید و سر فرو نیارید در مقابل ظلم ! اما دوستان بیشتر دین رو با سیاستهای جاری مملکت اشتباه میگیرن ! من تمام حرفم اصل اسلام و قرآن هستش که در زمان خودش بسیار کامل و کارآمد و در حال حاظر هم بسیار راهگشا خوهاد بود اگر درست عمل بشه و اگر مسئله زیر سوال بردن افراد و اشخاص و تاریخ باشه که خیلیها رو میشه انکار کرد و گفت اصلن وجود نداشتن ! اما این زیاد منطقی نیست ! میشه در مورد همه ی ادیان همین اشارات رو کرد و گفت پیامبرانی نبودن پس کلن دین به هر اسمی چیزی جز خیال و اوهام نیست ! حتی اگر اینطور یاشه شما بیشتر از من داری حق من رو ضایع میکنی ! چون میگی نباید باشه ! به کسی ارتباطی نداره من در تصورات و اوهام خودم به چی معتقد هستم اما از شما نخواستم به زور اسلام رو قبول کنی ! اسلام هم همین رو میخواد : لا اکراه فی الدین ! اما اگه مقصر کسان دیگه ای هستن این تقصیر اسلام نیست !

        دیدگاه توسط مجید — ژوئیه 22, 2012 @ 8:03 ق.ظ.

      • یه آیه پیدا کردن لااکراه فی الدین !!! جدی میگی !؟ قتلوها چی شد !؟ اصلا ساده تر چرا جزای مرتد در اسلام مرگه !!؟ این که دیگه ربطی به حکومت نداره ! درسته یه عده حکومت و اسلام رو یکی کردن اما در مقابل هم عده ای دارن از همین فرصت استفاده میکنن تا عیوب و زشتی های اسلام رو با علم کردن این مساله مخفی کنن !

        دیدگاه توسط مرتدخان — ژوئیه 29, 2013 @ 8:35 ب.ظ.

      • در ضمن دوستان مسلمان که هی میگن لااکراه فی الدین بی زحمت خودشون آیه رو تفسیر نکنن و تفاسیر و نظر متخصصان دینشون رو هم جویا بشن ، هر کسی رسیده یه اسلام واسه خودش ساخته هم اینور و داشته باشه هم اونورو ، یاد یکی از دوستام افتادم مشروب میخوره و عمیقا هم به اسلام و آخرت اعتقاد داره ، میگی چرا !؟ میگه ببین این آخوندا دین رو اینقدر سخت کردن ، خدا خودش گفته اسلام دین هر زمان و مکان هست ، یه جورایی آپدیته ، این قضیه مشروب هم این عربا صدر اسلام عرق میخوردن تو جنگ و نماز گند میزدن خدا گفت بسه ! اما الان شرایط فرق کرده و . . .
        خلاصه خودتون بهتر از من سراغ دارین این نمونه ها رو ، من با اسلام شما مشکلی ندارم با اسلام ناب محمدی مشکل دارم

        دیدگاه توسط مرتدخان — ژوئیه 29, 2013 @ 8:54 ب.ظ.

  36. عالی بود کلی به اطلاعاتم اضافه شد ازتون متشکرم .در ضمن به اطلاع دوستانی که اطلاع ندارند برسونم که بسیاری از آیین اسلام از آیین یهود گرفته شده و نزدیکی قوانین اسلام به دین یهود بیشتره تا به آیین مسیحیت چون محمد زمانی که با اموال خدیجه تجارت میکرده بسیار با یهودیان و آداب آنها آشنایی پیدا کرده بود و اساسا دین اسلام را بر همان اساس پایه گذاری نمود.

    دیدگاه توسط شهره — ژوئیه 22, 2012 @ 7:20 ق.ظ. | پاسخ

    • من فکر میکنم دلیل اینکه اسلام به یهودیت نزدیکه ( از نظر شما ) این نیست که محمد با یهودیان نزدیک بوده ! اینه که کسی که ادیان رو ایجاد کرده و فرستاده یکی بوده ! پس همشون به هم نزدیکن و هی پیشرفت کردن تا کامل بشن ! این یه امر طبیعیه که شما وقتی به مسایلی معتقد باشی فقط کاملترش میکنی دیگه عوضشون که نمیکنی ! پس اینا کار محمد و عیسی و موسی و ابراهیم نیست ! کار کسی هستش که بهشون میگفته و خیلی هم شبیه هم از آب در میان. باید اینطور باشه.

      دیدگاه توسط مجید — ژوئیه 22, 2012 @ 7:25 ق.ظ. | پاسخ

  37. با درود به همه دوستانی که در هواداری یا در برابر دیدگاه دلنوشته ها دیدگاه های خودشون رو نوشته اند.
    همه اینها تنها برای یک چیزه: «شناختن هویت و فرهنگ پارسی خویش و سر فرو نیاوردن در برابر فرهنگ بیگانه». ما نه متعصبیم و نه از دین و آیینی هواداری می کنیم آنچنانکه همزیستی زیبای یهودیان و مسیحیان و زرتشتیان و آشوریان و مسلمانان (و همچنین عربهای ایرانی) در سرزمین ایران سالهاست ادامه دارد.
    ولی یک چیز باید بر همگان روشن باشد: هر کس که بخواهد با فرهنگ باستانی و ریشه های هویتی ما بستیزد، با او ستیز خواهیم کرد! اگر عرب و فرهنگش توانست فرهنگ و زبان مصریان رو با اون همه پشتوانه عظیم تاریخی استحاله کنه، این کار رو با پارسیان ایران زمین نتوانسته تا به امروز و از این روی تازیان حجاز تا به امروز هم از این واقعیت مانند مار زخمی به خود می پیچند و هر از چندی تلاش می کنند تا این احساس پستی و کوچکی خود در برابر پیشینه و فرهنگ ایرانیان رو با دستکاری نام خلیج فارس یا ادعای مالکیت جزیره هایمان درمان کنند!

    دیدگاه توسط آشو — ژوئیه 22, 2012 @ 7:46 ق.ظ. | پاسخ

    • آفرین ، این درسته ! دین یه چیز شخصی هستش و هر ایرانی میتونه هر دینی داشته باشه ! اما فرهنگ و آیین و زبان و … باید حفظ بشه ! متاسفانه دوستان با کلیت اسلام مخالف هستن که دلیل قانع کننده ای هم نشنیدم ازشون.

      دیدگاه توسط مجید — ژوئیه 22, 2012 @ 7:56 ق.ظ. | پاسخ

    • عارضم که زبون ما خيلی عوض شده ، خط ما هم خيلی عوض شده ، فرهنگ ما هم 1400 ساله که مخلوط شده با فرهنگ عرب و اسلامی ، شما از کدوم فرهنگ حرف ميزنی ؟ 1400 سال به قبل ؟ يکم فکر کنيم ، همه جاهای دنيا فرهنگ ها ترکيب شده و اصلا درستش هم همين بوده ، مشکلی دارين با اين ماجرا ؟

      دیدگاه توسط saman — ژوئیه 23, 2012 @ 12:37 ق.ظ. | پاسخ

  38. این
    دانشمند معزز التفات فرموده و فلسفه نماز خواندن و…دیگر احکام عبادی اسلام را نیز بیان فرمایند احتمالا از دید ایشان ، حرکات بدن در هنگام فریضه نماز نوعی فعالیت بدنی برای داشتن آمادگی جسمی در هنگام جنگیدن و کلام آن نیز باز به نوعی تمرین رجز خوانی در هنگام جنگیدن اعراب بادیه نشین بوده است که اسلام به آن رنگ و بوی مذهبی داده است

    دیدگاه توسط nazanin — ژوئیه 22, 2012 @ 8:00 ق.ظ. | پاسخ

  39. دوست محترم؛ متاسفانه در استدلالات شما خطایای فاحشی دیده می شود: اگر چنانکه مشهور است، تقویم شمسی- قمری اعراب جاهلی در سال 10 هجری الغا شده باشد، ماههای سال 10 هم با تقویم قدیمی منطبق بوده اند و هم با تقویم جدید اسلامی که تقویم 12 ماهۀ قمری است. محاسبات نشان می دهد که رمضان سال 10 هجری در روز 12 آذر آغاز شده است، که چهارم دسامبر گرگوری است و اول دسامبر جولیانی. بنابر این می توان نتیجه گرفت که ماه رمضانِ تقویم اعراب جاهلی در آذر ماه آغاز می شده است و ربیع الاول در خرداد ماه. اما مکه و مدینه در دسامبر و ژانویه که همان رمضان سال 10 هجری بوده است، کمترین دمای سالانه، و از خرداد تا مهر که معادل با ماههای ربیع الاول تا رجب سال 10 هجری می بوده است، بالاترین دمای سالانه را دارند. در شهر مدینه که مسکن پیامبر در سال 10 هجری بوده است، از ماه خرداد که همان ربیع الاول سال 10 هجری است تا ماه مهر متوسط بارش روزانه تقریبا صفر است و ماه آبان که یک ماه پیش از رمضان سال 10 هجری بوده، پر باران ترین ماه سال است و این بارش 3-4 ماه دوام دارد و احتمال جیره بندی آب در ماه بعدی که ماه رمضان بوده دور از عقل است و نمی تواند مبنای تشریع روزه باشد. حال و روز مکه نیز که گویا مرجع اعمال نسئ بوده دور از مدینه نیست، گر چه مکه عموما اندکی از مدینه پر باران تر است. ور باورت نمی شود از بنده این حدیث، نمودار دما و بارش سالیانه این شهر را در صفحات ویکیپدیای انگلیسی آنها تفرج کنید. اشکال عمدۀ توجیهات شما آن است که آب و هوای حجاز را که زیر مدار رأس السرطان واقع شده و یک اقلیم سه فصلی است، از آب و هوای ایران و آمریکای شمالی و اروپا که بالای مدار رأس السرطان اند و چهار فصل دارند قیاس می گیرید.
    اما چنان که اشاره فرموده اید، معنی کلمه رمضان همانا شدت گرماست که در حجاز در حدود خرداد و تیر روی می دهد. بنابر این، رمضان سال 10 هجری 6 ماه از جایگاه اصلی خود در تقویم شمسی- قمری عقب افتاده بوده است که تقریباً معادل 17 سال عقب افتادگیِ سالِ 12 ماهۀ قمریست از سال شمسی. به عبارت دیگر، سنت نسئ دست کم حدود سال 7 پیش از هجرت، یعنی 9 سال قبل از وجوب روزۀ مسلمانی، منسوخ شده بوده است. متن قرآن نیز این معنی را قوت می دهد: «همانا نسئ زیادتی است در کفر». کلمۀ «کفر» کلمه ایست که مسلمانان برای تمایز قطعی دیگر اعراب از خود به کار می برده اند و نیز برای اعمال وسننی که هرگز در اسلام جاری نبوده است و به نظر می رسد قرآن و مسلمانان در رعایت حدود این کلمه بسیار جدی و دقیق بوده اند. به این ترتیب تقریباً محال است آنچه را خود نزدیک به 2 دهه می ورزیده اند، کفر بنامند. به هر حال، احتمال قوی آن است که از سالها پیش از وجوب روزه، سنت نسئ دیگر مورد توجه اعراب نبوده است و هرچند بنی کنانه که آنرا برای اولین بار اعمال کرده بودند، تا سال 10 و تحریم آن، کماکان بر آن اسرار داشته اند.

    دیدگاه توسط آرش ابوترابی — ژوئیه 23, 2012 @ 1:41 ق.ظ. | پاسخ

    • ممنون از دقت نظر شما دوست گرامی
      استدلالی که من برای امساک در ماه رمضان آوردم مختص همان سال 10 هجری یا بعد از بعثت نیست. این یک سنت قدیمی از زمانهای دور بوده که در آن با رعایت ماه نسی، رمضان دچار جابجایی نشده و در انتهای تابستان بوده است. بنابراین طی سالهای متمادی قبل از اسلام امساک در ماه رمضان به علل گفته شده کم کم به صورت یک کار مرسوم و معمول و سنتی درآمده و بعد از اسلام هم علیرغم جابجایی ماهها این سنت در ماه رمضان باقی مانده است. ضمنا انتخاب ماه رمضان به عنوان ماه روزه داری در اسلام قبل از نزول آیه تحریم ماه نسی و در سال دوم هجری بوده و هنوز جابجایی زیادی در موقعیت این ماه حادث نشده بوده است:
      » وجوب زكات مال و زكات عطره و روزه ماه رمضان و مقرّر شدن نماز عيد فطر عيد قربان و دستور قربانى را نيز در سال دوم هجرت نوشته اند.» اعلام الورى ، ص 81-82؛ الطبقات الكبرى ، ج 1/241-244

      دیدگاه توسط دلنوشته ها — ژوئیه 23, 2012 @ 4:20 ق.ظ. | پاسخ

  40. din angoshte eshareist be samte khorshid ….inhame tavajjoh be angosht!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    دیدگاه توسط pedram nafisi — ژوئیه 25, 2012 @ 6:53 ق.ظ. | پاسخ

  41. لطف میکنید این متن رو مستند کنید یا منابع تاریخ موثقی در این باره معرفی کنید تا سخن از ادله محمی برخودار بشه. با تشکر منتظریم

    دیدگاه توسط saa — آگوست 11, 2012 @ 8:10 ب.ظ. | پاسخ

    • در متن منابع معفی شدند. اگر بخش خاصی منظورتون هست که منبعش رو میخواهید و توی متن نیومده بگید تا معرفیش کنم.

      دیدگاه توسط دلنوشته ها — آگوست 13, 2012 @ 10:34 ب.ظ. | پاسخ

  42. تقویم قمری بر اساس گردش ماه بدورزمین و تقویم شمسی بر اساس گردش زمین بدور خورشید تنظیم شده و هر دو بسیار منظم هستند. هیچکدام از این دو بر دیگری برتری ندارند. هر دو را هم میشود محاسبه و نجوم کرد. منهم اگر جای خدا بودم تقویم قمری را برای روزه داران انتخاب میکردم که هر انسانی با سن متوسط انسانها همه فصول سال را در روزه داری تجربه کند و اندازه و حرکت ماه را که قابل رویت تر و ملموس تر است مبنای آن قرار میدادم که برای هر چشمی قابل رویت باشد. جالب نیست که برای اطلاعات بیشتر همه میتوانند از کلمه روزه (یا fast به انگلیسی) در گوگل هم میتوان استفاده کرد تا از دیدگاهی کاملا سکولار به منافع آن پی برد ولی برخی از دوستان مخالف روزه مثل هم پالکی های متعصب متحجر مذهبی به نقل داستانهای قدیمی که خود آن را تحقیق و بررسی نکرده با تعصب نفی میکنند؟مگر نه اینکه قرار است تعصب بد باشد؟ یا تعصب ضد مذهبی را باید بی چون وچرا پذیرفت؟

    دیدگاه توسط ENSANDOUST — آگوست 20, 2012 @ 8:08 ق.ظ. | پاسخ

    • نوشته من با منابع مستند یک داستان قدیمی بدون تحقیق بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      دیدگاه توسط دلنوشته ها — آگوست 26, 2012 @ 7:33 ق.ظ. | پاسخ

  43. مطلب بسیار قابل تاملی بود. ممنونم از وقتی که به خاطر گردآوریش گذاشتین.
    امیدوارم به زودی تفسیری از آیات 36 و 37 سوره توبه هم بیارید و دلیل به هم زدن روند تقویم رو هم بحث کنید. البته حدسی که میشه زد (میگم حدس چون هنوز مانند مطلب شما نظام مند و با منبع نیست) اینه که احتمالا در یک سالی مسلمونا ماه نسی رو در نظر نمیگیرن و با جنگی از طرف کفار قافلگیر میشن! معمولا قرآن وقتی لحن اغراق به این شکل میگیره: «إِنَّمَا النَّسي‏ءُ زِيَادَةٌ في الْكفْرِ» نشانگر عصبانیت و قافلگیری از موضوعی است!
    پ.ن: با همه احترامی که به کامنت شماره 32 دارم، باید بگم که در کامنتهای مخالفی که تا الان خودنم فقط کامنت های اندکی نظیر شماره 23 و 39 توسط افراد مخالفی نوشته شده که هدفشون بحث واقعی بدون تعصب و جبهه گیریه. این جور افراد کم هستند در جامعه ما و قابل احترام. بحث و پاسخ گویی وقتی ارزش داره که مبتنی بر هدف والایی باشه و اون هدف چیزی جز رسیدن به حقیقت نیست. سفارش دوستانه من به شما نویسنده هوشمند اینه که نیاز نیست به همه کامنت ها پاسخ بدید و برای همه وقت بذارید. عده ای در این جامعه خودشون رو به خواب زدن!

    دیدگاه توسط امین — آگوست 24, 2012 @ 2:46 ب.ظ. | پاسخ

  44. از شما دلنوشته عزیز به خاطر این متن کاملتون تشکر میکنم و منم کاملا با شما امین عزیز موافقم. کم هستنید افرادی که متعصبانه برخورد نمیکنند. کاش یاد بگیریم که کورکورانه چیزی رو نپذیریم و منطقی تر برخورد کنیم

    دیدگاه توسط نازدانه — نوامبر 21, 2012 @ 4:47 ب.ظ. | پاسخ

  45. چقدر بد بختیم که باید درباره اعمال احمقانه اعراب و یهودیها با هم بحث کنیم !!! الله عرب واسه عربا …. هر کدومتون که حس عرب بودن دارید ٰ راحت باشین ولی توجیهات خودتون رو به خورد بقیه ندین . دلیل روزه گرفتن و نامگزاری ماه رمضون به چه درد ما میخوره ؟ نکته جالب اینه که الله کبیسه کردن رو خروم کرده و این یک انقلاب علمی بوده در زمان خودش !!!! بغرعان !!!

    دیدگاه توسط ئد — دسامبر 8, 2012 @ 7:37 ب.ظ. | پاسخ

  46. agha in aksaran zer mizanan vaghti yaro enghad nemifahme ke javabe mostanad bede chi mishe goft
    aaali gofti dadashe man
    az tahghighatet mamnoon

    دیدگاه توسط mohsen — ژوئیه 16, 2013 @ 11:39 ق.ظ. | پاسخ

  47. faghat 1 moshkeli haat cheshmam aziyat mishe to paget lotfan sefidesh kon

    دیدگاه توسط mohsen — ژوئیه 16, 2013 @ 11:40 ق.ظ. | پاسخ

  48. حتي باوجود تفسيرو دليل هاي طولاني و دقيق بازهم حرفتون قابل قبول نيست! اين يعني دست كم گرفتن يه دين بزرگ و قديمي و خيلي احمقانس! بين حرف شما و حرف دينمون ماشمارو خيلي راحت كنارميزنيم

    دیدگاه توسط mahbanu — جون 7, 2016 @ 8:17 ق.ظ. | پاسخ

    • کاملا درسته مخصوصا اگه قبلش عقلتو راحت کنار زده باشی

      دیدگاه توسط محمود — جون 24, 2016 @ 2:38 ب.ظ. | پاسخ

  49. در آیه 15 سوره نوح آمده است
    وَ جَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُوراً وَ جَعَلَ الشَّمْسَ سِراجاً
    یعنی:
    و ميان آنها ماه را نورى و خورشيد را چراغى قرار داده است.
    ملاحظه میفرمائید پانصد سال قبل از مرحوم گالیله که با کمک تلسکوپ ابداعیش کشف کرد که نور ماه از خودش نیست و انعکاس نور خورشیداست،این مطلب در قرآن ذکر شده است . پس منطقاً نویسنده قرآن نمی تواند بشر باشد و چیزی فراتر از بشر است… در همین قرآن انسانها را مکلف کرده در ماه رمضان روزه بگیرند… حال برای یک همچین موضوع واضحی اینهمه دنبال تاریخچه گشتن و پیدایش آنرا به اعراب بادیه نشین نسبت دادن قدری بی انصافی ست.

    دیدگاه توسط داود — مِی 29, 2017 @ 7:50 ق.ظ. | پاسخ

    • safer.
      Download free skype from our website . By using skype you will be able to make video calling to your family , friends, co-workers , business partners and others. You will also be able to send files and make conference calls.

      دیدگاه توسط ig marketor — ژوئیه 25, 2017 @ 11:05 ق.ظ. | پاسخ

  50. ریشه کلمه رمضان از رمض است و رمض به معنی داغی سنگ در اثر شدت حرارت تابش خورشید و به معنی شدت گرما می باشد.

    در بیان علت نامیده شدن این ماه به این اسم، گفته شده است: چون در لغت قدیم، اسامی ماه ها را به نام آن زمانی از سال که در آن قرار داشته، نام گذاری کرده اند و رمضان در موقع نام گذاری، هنگام تندی حرارت گرما واقع شده بود.
    از این رو نام گذاری پیش از اسلام بوده.
    با توجه به منابع وجوب روزه در سال دوم هجرت ابلاغ شد.
    واقدی درباره تاریخ واجب شدن روزه ماه رمضان و زکات فطره و نماز دو عید و استحباب قربانى کردن‏ می‌گوید: «یک ماه پس از تغییر قبله در ماه شعبان که هجدهمین ماه هجرت(سال دوم هجرت) بود احکام واجب شدن روزه ماه رمضان نازل شد.
    آغاز هجرت پیامبر اسلام از مکه روز دوشنبه (۱ ربیع‌الاول/ ۲۴ شهریور سال ۱ هجری) برابر با ۱۳ سپتامبر ۶۲۲ میلادی قدیم (ژولیانی) و ۱۶ سپتامبر ۶۲۲ میلادی جدید (گرگوری).
    سرآغاز گاه شماری هجری قمری روز جمعه «۱ محرم سال ۱ هجری قمری» (۲۷ تیر سال ۱ هجری شمسی) برابر با ۱۶ ژوئیه ۶۲۲ میلادی قدیم (ژولیانی) و ۱۹ ژوئیه ۶۲۲ میلادی جدید (گرگوری) است.
    بنابراین رمضان سال دوم هجرت،نوزدهیم ماه که روزه واجب گردیده مصادف است با ۹ اسفند سال ۲ هجری شمسی و بی مایگی دعوی باسمه ای متوهم.
    آیا در اسفند آن سال بادیه نشینان همچنان در مضیقه بوده اند
    پاسخ شبه گر: در ماههای دی و فهمن و اسفند اگر هنوز آثار سبزی در زمین نباشد لااقل دو چیز برای زنده ماندن بیشتر از انتهای تابستان و ابتدای پاییز دارند: آب و احشامی که بر اثر بی آبی نمیمیرند.
    موفق باشید!
    امیدوارم دنیاتونو خراب نکرده باشم.
    این حجم انبوه از خود فریبی صرفا بواسطه دینی است که سدیست در برابر دستیابی به مقاصد متعفنتان.
    نوابغین دو عالم چه تقلایی میکنید جهت هبوط در این هاویه بلاهت آرزو میکنم در این احمقستان هم روی خوش نبینید.

    دیدگاه توسط k — آوریل 24, 2020 @ 1:14 ق.ظ. | پاسخ


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

بیان دیدگاه

ساخت یک وب‌گاه یا وب‌نوشت رایگان در WordPress.com.