دلنوشته ها؛ مکانی برای فریاد زدن آزادی

اکتبر 13, 2012

وضعیت کارمندی با درآمد یک میلیون تومان درماه و مقایسه با حداقل حقوق در سایر کشورها

Filed under: اقتصادی — دلنوشته ها @ 6:35 ق.ظ.
Tags: , , ,

حقوق ماهی یک میلیون تومان درآمد نسبتا خوبی در بین کارمندان است و اکثر افراد درآمدی پایین تر از این میزان دارند. در نمودار زیر می توانید نحوه کاهش ارزش درآمد این کارمند از اواخر سال 89 تا کنون و نیز پیش بینی یک سال آینده را ببینید. در این نمودار فرض شده که ادامه روند نزولی ارزش ریال در برابر دلار مشابه با اواخر سال 89 تا اواسط سال 90 باشد و افت ناگهانی ارزش ریال مشابه با ماههای اخیر رخ ندهد. (قیمت دلار حال حاضر در این نمودار 3600 تومان در نظر گرفته شده است)

حداقل حقوق کارگر در ایران برای سال 91 برابر با 389 هزار و 754 تومان به اضافه 35 هزار تومان بن است! (منبع) اگر هر دلار حتی برابر با 3000 تومان در نظر گرفته شود این حقوق معادل 142 دلار در ماه خواهد بود! از آنجایی که با حذف یارانه ها و به کارگیری دستورالعملهای بانک جهانی ادعا شد که قیمتها در ایران باید به سمت جهانی شدن برود تا بتوان با عضویت در سازمان تجارت جهانی از مزایای آن استفاده کرد، اما در این میان هیچ توجهی به میزان درآمد افراد در سایر کشورها نشد. به عنوان مثال در سال میلادی جاری در فرانسه حداقل حقوق یک کارگر تازه کار 1262 یورو در ماه است که با در نظر گرفتن هر یورو برابر با 4600 تومان معادل 5 میلیون و 800 هزار تومان می شود!!! این در حالیست که در حال حاضر قیمت بسیاری از اقلام در ایران از جمله خوراکیهایی مانند گوشت از قیمتهای کشورهای اروپایی نیز بالاتر است. نقشه زیر حداقل حقوق را در برخی کشورهای اروپایی نشان می دهد.

از آنجایی که به دلیل مشکلات و موانع بیشمار در تولید بخصوص در اثر تحریم ها و افت ارزش ریال و کاهش درآمد دولت، بسیاری از صنایع تولیدی از کار افتاده اند و واردات جای آنها را گرفته است در آینده نزدیک شاهد مشکلات بسیار شدیدتر بسیاری از خانواده ها در تامین نیازهای روزمره خود خواهیم بود.

به نظر میرسد مردم هنوز ظرفیت تحمل بسیار بیشتری در برابر مشکلات اقتصادی و کاهش درآمد و افزایش گرانی دارند که اعتراض خود را علنی نمی کنند!

2 دیدگاه »

  1. تحمل ایرانیها بالا نیست چیزی قدیما داشتن بنام *ایه که الان مردان ایرانی زیر زنانشان خزیدن و این * ندارن

    دیدگاه توسط مهدی — اکتبر 13, 2012 @ 6:10 ب.ظ. | پاسخ

  2. مهدی ای مرد ایرانی زیر ز ن . چرا زن خود را علنی نمی کنند!

    دیدگاه توسط jack — اکتبر 13, 2012 @ 7:35 ب.ظ. | پاسخ


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

بیان دیدگاه

وب‌نوشت روی WordPress.com.