دلنوشته ها؛ مکانی برای فریاد زدن آزادی

نوامبر 3, 2012

مرگ وبسایت دنباله در خاموشی

Filed under: اجتماعی — دلنوشته ها @ 9:12 ق.ظ.
Tags:

دو سال پیش وقتی لینکی در بالاترین را می خواندم خیلی اتفاقی از وجود سایتی به نام دنباله با خبر شدم که عضویت در آن دعوتنامه نمی خواست و اعضای فعال، باسواد و صمیمی آن محیطی دوستانه و گرم را فراهم کرده بودند. مدیر آنجا (کیا آرین) با بقیه دوست بود و در بحث ها شرکت میکرد و مدیر کل سایت (مهیار) هم هر از گاهی به آنجا سر میزد و مورد استقبال اعضا قرار می گرفت. هر کسی می توانست انجمنی با موضوع دلخواه ایجاد کند که بحث های طولانی در آنها روزها و ماهها ادامه پیدا می کرد و در بعضی موارد پس از رسیدن بحث ها به صفحه 22 دهها شماره دیگر از آن انجمن ساخته شده و ادامه میافت! بحث های زیر لینکها و انجمنها اگر چه کمتر از بالاترین بود اما به همه جوانب خبر و موضوع بحث می پرداخت.

اوائل ورودم به دنباله هنوز خیابانها هر از گاهی و به مناسبتی شلوغ می شد و کاربران درباره اطلاع رسانی و بحث در این موارد بسیار فعال بودنداما با گذشت زمان و خلوت شدن خیابانها، بسیاری فضای مجازی را رها کردند و دنباله هم خلوت تر شد. هرچند هنوز بحث های پرمحتوا و داغی درمی گرفت. به مرور با عمیق تر شدن بحثها دسته بندی ها و مرزبندی هایی که در همه جا در حال شکل گیری بود به فضاهای مجازی و دنباله هم رسید و بحث ها جدی تر شد و گاهی به دعواهای لفظی منجر می شد. مدیریت سایت (کیا) که در ابتدا سعی می کرد دوستیش را با همه مثل قبل حفظ کرده و جانبدارانه عمل نکند سعی در آرام کردن فضا داشت اما برخی موارد از جمله دوگانگی در مدیریت (کیا مدیر سایت و فعالتر و مهیار مدیر کل و صاحب سایت بود) که در برخی مواقع منجر به تصمیمات متناقض در مورد اعضای خاطی می شد و نیز فشار اعضای سایت که به مرور در دو گروه روبروی هم قرار گرفتند به مدیریت برای اجرای قانون درباره خاطیان طرف مقابل و تسامح و تساهل مدیریت در این موارد برای سخت نگرفتن اجرای قوانین به مرور باعث جدایی عده ای دیگر از دنباله شد که خواستار اجرای دقیق قوانین سایت بدون خطاپوشی بودند. برخی از محروم شده ها نیز با توجه به کم شدن تعداد اعضای فعال و آزاد بودن عضویت شروع به ساختن اکانتهای مضاعف برای سبز کردن لینک و بحث در انجمنها و زیر لینک ها با طرف مقابل شدند که معمولا به فحاشی نیز می انجامید. مهیار دیگر آفتابی نمیشد و کیا هم زیر فشار زیاد وارده از سوی اعضا و تعداد زیاد خاطیان گاه تصمیمات غیر منطقی میگرفت و در چند ماه اخیر هم دیگر آنلاین نشد. نتیجه سایتی بدون مدیریت بود که شخصی شناخته شده و اخراجی از سایت تمام عقده های زندگی خود را با ساخت صدها اکانت و ارسال لینکهای شنیع و فحاشی های شبانه روزی به اعضا خالی می کرد. فردی بیکار و روانی که چند ماه این کار را ادامه داد و جلوگیری از فعالیت و خنثی کردن رفتارش برای معدود کاربران فعال غیر ممکن بود و مدیران نیز عطای سایت را به لقایش بخشیده بودند و در نهایت نیز مهیار دنباله را تعطیل کرد! به همین راحتی نتیجه هزاران ساعت فعالیت اعضا و بحث های تلخ و شیرین و پرمحتوی و پرمغز بر باد رفت. حتی به جز در معدود وبلاگهایی (یک نمونه) جایی هیچ اشاره ای هم به تعطیلی آن نشد انگار همه از قبل آن را مرده می پنداشتند.

شاید همه علل و عواملی که منجر به این نتیجه تاسف بار شد در اینجا نیامده باشد اما به هر حال نتیجه تنها خاطره ای تلخ از روزگاری نه چندان دور است که همه افراد و گروهها با هم بودند، متحد و یکپارچه برای هدفی روشن: آزادی ایران و ایرانی.

عده ای از بازماندگان دنباله در این محل در فیسبوک دور هم جمع شده اند: فسبوک دنباله   اگر می خواهید به حال و هوای گذشته دنباله برگردید و با کاربران سابق آن در ارتباط باشید به آنها بپیوندید.

11 دیدگاه »

  1. دنباله عالی بود …امید دوباره بر قرار بشه ..سپاس …

    دیدگاه توسط nastaran — نوامبر 20, 2012 @ 5:17 ب.ظ. | پاسخ

  2. آیا سایت دنباله با جنگ روانی توسط سپاه (جمهوری اسلامی) تعطیل شد؟

    http://www.imgpar.com/hQP

    تصویری که میبینید برا یک سایت وابسته به سپاه است که اسمش»کمیته شناسایی و مجازات در خارج از کشور» است. مشخص نیست اطلاعات منتشر شده از کاربران دنباله توسط سپاه حقیقت دارن یا نه, ولی بنظر میرسد ان زمان یک جنگ روانی و فرسایشی به راه افتاده بود تا کاربران را دلسرد و مدیر کل دنباله را وحشت زده کنند شاید دلیل تعطیلی سایت دنباله مشکل مالی نبوده فکر کنم سایت دنباله با جنگ روانی توسط سپاه تعطیل شد

    دیدگاه توسط minokherad — دسامبر 22, 2012 @ 12:26 ب.ظ. | پاسخ

  3. من دنباله را دودست داشتم. خیلی حیف شد که بسته شد. امیدوارم که دوباره شروع به کار کنه.

    دیدگاه توسط راشین مزداپور — جون 17, 2013 @ 1:03 ق.ظ. | پاسخ

  4. kate spade handbags

    مرگ وبسایت دنباله در خاموشی | دلنوشته ها؛ مکانی برای فریاد زدن آزادی

    دنبالک توسط kate spade handbags — ژانویه 24, 2022 @ 1:29 ب.ظ. | پاسخ

  5. benchtop milling machine craigslist

    مرگ وبسایت دنباله در خاموشی | دلنوشته ها؛ مکانی برای فریاد زدن آزادی

    دنبالک توسط benchtop milling machine craigslist — ژانویه 25, 2022 @ 8:44 ق.ظ. | پاسخ

  6. makita angle grinder arbor size

    مرگ وبسایت دنباله در خاموشی | دلنوشته ها؛ مکانی برای فریاد زدن آزادی

    دنبالک توسط makita angle grinder arbor size — ژانویه 26, 2022 @ 5:50 ق.ظ. | پاسخ

  7. anchor

    مرگ وبسایت دنباله در خاموشی | دلنوشته ها؛ مکانی برای فریاد زدن آزادی

    دنبالک توسط anchor — ژانویه 26, 2022 @ 6:27 ق.ظ. | پاسخ

  8. picasso tiles ideas

    مرگ وبسایت دنباله در خاموشی | دلنوشته ها؛ مکانی برای فریاد زدن آزادی

    دنبالک توسط picasso tiles ideas — ژانویه 26, 2022 @ 11:32 ق.ظ. | پاسخ

  9. small saffiano leather wallet

    مرگ وبسایت دنباله در خاموشی | دلنوشته ها؛ مکانی برای فریاد زدن آزادی

    دنبالک توسط small saffiano leather wallet — ژانویه 27, 2022 @ 5:40 ق.ظ. | پاسخ

  10. dipendenza da videogiochi test

    مرگ وبسایت دنباله در خاموشی | دلنوشته ها؛ مکانی برای فریاد زدن آزادی

    دنبالک توسط dipendenza da videogiochi test — ژانویه 29, 2022 @ 5:41 ق.ظ. | پاسخ

  11. travel wallet for women leather

    مرگ وبسایت دنباله در خاموشی | دلنوشته ها؛ مکانی برای فریاد زدن آزادی

    دنبالک توسط travel wallet for women leather — ژانویه 29, 2022 @ 11:53 ب.ظ. | پاسخ


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

بیان دیدگاه

ساخت یک وب‌گاه یا وب‌نوشت رایگان در WordPress.com.