دلنوشته ها؛ مکانی برای فریاد زدن آزادی

اکتبر 26, 2012

گلسنگها در حال محو تخت جمشید؛ گزارش تصویری

Filed under: اجتماعی — دلنوشته ها @ 5:30 ب.ظ.
Tags: , ,

جمعه پنجم آبان ماه 1391. پس از مدتها فرصتی پیش آمد برای بازدید مجدد از تخت جمشید. در نگاه اول همه چیز مثل قبل بود! حفاری های گاه و بیگاه و تل خاک پراکنده در هرجا، سختی رسیدن به آرامگاههای واقع در کوه رحمت بدون هیچ پلکان یا راه دسترسی و موزه ای که ماههاست به بهانه تعمیرات تعطیل است اما اثری از فعالیت در آن دیده نمی شود و بازدید کنندگان فقط با قیمانده آثاری را که به درد موزه های سایر کشورها نمی خورده می توانند ببینند که هر روز زیر باد و باران و آفتاب فرسوده تر می شوند. اما نگاهی دقیقتر به نقش برجسته ها و سنگ نوشته ها چیزی هولناکتر را نشان میدهد. گلسنگهایی که به سرعت در تخت جمشید گسترش می یابند و همه چیز را در خود میبلعند.نمایی نزدیک از این گلسنگهای مخرب را می توانید ببینید:

گلسنگها نقش مهمی در تولید خاک دارند به این ترتیب که گلسنگها در طبیعت بر روی سنگ ها و صخره ها  رشد و نمو می کند و به مرور زمان طی فعل و انفعالاتی آن را  به خاک تبدیل می کنند. (منبع)

تصاویر زیر خود گویای عمق فاجعه هستند. از نقش شیر و گاو معروف تخت جمشید، تا نمایندگان سایر کشورها در حال حمل هدایا، تا سروهای مقدس، سربازان گارد جاویدان و حتی کتیبه ها میخی.

سرو درختی مقدس از دید پیشینیان، در حال نلبودی در زیر گلسنگها

لوتوس، گل دوازده پر نیلوفر آبی کم کم در زیر گلسنگها ناپدید می شود.

کتیبه های میخی بازگو کننده تاریخی به قدمت 2500 سال در برابر دیدگان ما ناپدید و ناخوانا می شوند.

چرخی که شاید دیگر نباشد تا ارابه داریوش شاه را به پیش براند.

از دوسال پیش تصاویر مختلفی در این زمینه از تخت جمشید منتشر شده است اما کوچکترین اقدامی جهت بهبود شرایط این آثار جهانی ارزشمند از سوی مسوولان مربوطه انجام نشده. گویا تعمدی در کار است تا آثار کهن این ملت محو و نابود گردد. (نمونه دیگری از بی توجهی و تخریب آثار باستانی) سایر تصاویر (32 عکس)  در ادامه آمده است. برای دیدن هر عکس روی آن کلیک کنید:

5 دیدگاه »

  1. سپساگزارم از عکسهایی که تهیه کرده اید و باید دوستداران انی اثر منحصر به فرد جهانی ، خوداقدامی کنند. ای کاش دست به دست هم بدیم و اقدام کنیم.

    دیدگاه توسط نیلوفر پیرانی — اکتبر 27, 2012 @ 7:33 ق.ظ. | پاسخ

  2. با درود فراوان از اين كه با ديدي تيز بينانه موارد اينچنيني را مطرح مينماييد

    دیدگاه توسط omid — اکتبر 27, 2012 @ 11:03 ق.ظ. | پاسخ

  3. به نظر عمدی میاد، ولی مسلمین جهان می خواد جای کوروش و داریوش رو بگیره

    دیدگاه توسط Sonny — اکتبر 27, 2012 @ 12:21 ب.ظ. | پاسخ

  4. درود بر شما که دلسوزانه نوشتید

    دیدگاه توسط ممسعوددد — فوریه 11, 2013 @ 7:53 ق.ظ. | پاسخ

  5. در سال ۵۱۸ پیش از میلاد، تعداد زیادی از با تجربه ترین مهندسان، معماران و هنرمندان از چهار گوشه عالم فرا خوانده شدند تا با مشارکت و هم اندیشی، اولین بنایی را برپا سازند که بتواند هزاران سال نمادی از وحدت جهانی و صلح و برابری باشد.
    ایرانیان در قرن ششم پیش از میلاد در سایه رهبری کورش بزرگ و در دوران حکومت داریوش بزرگ موفق به تشکیل یک دولت جهانی شدند که از رود دانوب در اروپا تا دریای آرال در آسیای مرکزی و از اقیانوس هند و رود سند تا حبشه و لیبی گسترش داشت. در واقع آنان بر نیمی از دنیای آن روز فرمان می راندند و آنرا اداره می کردند.
    در سال ۵۱۸ پیش از میلاد داریوش فرمان به ساخت کوشک شاهانه‌ایی در سرزمین فارس داد و سرانجام بناهای باشکوه و شگفت انگیز تخت جمشید بر صخره بزرگی در کوه مهر، در مرودشت ساخته شد.

    دیدگاه توسط تخت جمشید — جون 27, 2014 @ 8:09 ب.ظ. | پاسخ


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

بیان دیدگاه

وب‌نوشت روی WordPress.com.